Per Stig Møller: Monopolbrud giver bedre radio

Kulturminister. Per Stig Møller (K). Arkivfoto: Jacob Ehrbahn
Kulturminister. Per Stig Møller (K). Arkivfoto: Jacob Ehrbahn
Lyt til artiklen

I slutningen af 1980’erne skabte vi med TV 2 et reelt alternativ til DR på tv-området, hvilket gav danskerne bedre tv. Nu er turen kommet til radio. Jeg er sikker på, at DR heller ikke her vil tage skade af konkurrence, og at monopolbruddet vil give lytterne bedre public service-radio med fokus på nyheder, kultur- og debatprogrammer. På forsiden af Politiken 27.5. kan jeg ellers med undren læse, at det er min intention at udbyde den fjerde radiokanal med en profil, der skal være en blanding af P3 og P4. Det er ikke korrekt. Den nye kanal, der skal bryde DR’s radiomonopol, skal være en ny indgang til public service. Jeg benyttede mig af en sammenligning mellem den nye kanal og Radio Hele Norge for at illustrere en pointe om, at det sagtens kan lade sig gøre at opnå høje lyttertal med en kanal, der både har tale og musik, både har bredde og niche.

Danske politikere drømmer om norsk radio

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her