0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Skal jeg tage afstand fra stening resten af livet?«

Uhyrlige anklager skræmmer muslimerne væk fra debatten, siger Zubair Butt Hussain.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Skråplan. »Præmissen i debatter er ofte, at en anden forsøger at udlægge, hvad jeg i virkeligheden mener. Som om jeg har en skjult dagsorden. Det er yderst perverse beskyldninger, som kræver, at jeg skal tage afstand fra alverdens ting«, siger talsmanden for Muslimernes Fællesråd, Zubair Butt Hussain.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Zubair Butt Hussain, gælder der vitterlig andre regler for muslimske debattører i Danmark end for alle andre?

»Jeg vil sige, at der er en anden præmis eller uskrevne regler for muslimske debattører i forhold til andre, udelukkende fordi vi er muslimer. Når jeg taler om radikalisering, terror eller integration, så er det ud fra en prædetermineret holdning til, hvad islam er for en størrelse, og hvordan den praktiseres. Derfor skal jeg først lægge afstand til en del uhyrlige udlæggelser, inden jeg kan forholde mig til emnet. Det er yderst hæmmende«.

Kan du give et eksempel på det?

»Et eksempel, som er frisk i erindring, er nok, da den iranske præsident Mahmoud Ahmadinejad gæstede København. Der indkaldte han til et møde med danske muslimer, hvor jeg også deltog. Det gav et ramaskrig i udvalgte medier og blandt nogle politikere, som anklagede deltagerne for skjulte dagsordner, bare fordi vi deltog. Det skortede ikke på dikteringer af min ytringsfrihed omkring, hvad jeg skulle have sagt til mødet, uagtet hvilken protokol der gjorde sig gældende. Der var efterfølgende påstande om, at jeg også havde noget imod jøder – blot fordi jeg deltog i mødet. Alle, der er interesserede i regionen og reaktionerne under karikaturkrisen imod Danmark, ville da møde op og høre, hvad manden havde at sige«.

Er du ikke selv med til at servere en fribillet til dine modstandere, når du deltager i et møde med en som Ahmadinejad?

»Hvis statsminister Lars Løkke Rasmussen kan trykke hånd med Robert Mugabe, og dronningen kan give Elefantordenen til Nicolae Ceausescu, så kan jeg vel også dukke op til et møde med Ahmadinejad. Hvis man er interesseret i regionen og international politik, vil man da utvivlsomt møde op og høre, hvad manden har at sige. Fordi jeg har trykket hånd med Pia Kjærsgaard inden en debat i fjernsynet, så kan danske muslimer eller andre vel heller ikke tolke deraf, at jeg er enig med Pia Kjærsgaard«.

Der er moskeer, jeg bevidst undgår

Er der arrangementer, du ikke deltager i for ikke at komme i klemme i offentligheden?

»Ja, der er moskeer, jeg bevidst undgår. Enten fordi de aktivt selv har markeret sig i debatten, eller fordi de er blevet hængt ud af medierne og nogle politikere. Det betyder også, at der er begravelser og arrangementer i det muslimske miljø i Danmark, som jeg bare ikke tør deltage i, hvilket er utrolig sørgeligt. Men når man først har været i den offentlige mølle og blevet stemplet af en håndfuld politikere, ja så er det svært at vaske det prædikat af sig«.

Du holdt dig væk fra Hizb-ut-Tahrirs årsmøde i Bella Center. Hvorfor?

»Jeg er nødsaget til at finde ud af, hvad der driver de unge mennesker – og hvad der får dem til at deltage i sådanne organisationer. Det er en del af mit interessebårne arbejde. Men jeg droppede at møde op, så jeg ikke skulle indgå i noget politisk spin. Jeg ville under alle omstændigheder ikke tage derind alene. Det problem har politikere og journalister ikke. Hvorfor er der særlige regler for sådan nogle som mig?«.

Dine modstandere ville jo sige, at du i virkeligheden er paranoid og ser spøgelser overalt. Er du ikke en smule overfølsom?

»Det er der helt sikkert nogle, der vil mene. Men jeg bliver også nødt til at tage mine forholdsregler. Der er ikke grænser for, hvor mange prædikater der er for muslimer i denne debat. Nu er jeg også blevet beskyldt for at gå ind for stening og ekstremisme, så jeg er vant til lidt af hvert. Det tager bare tid at få renset sit navn. Skal jeg tage afstand fra stening resten af livet?«.

Tidligere velfærdsminister Karen Jespersen har beskyldt dig for blandt andet at gå ind for stening af kvinder. Du stævnede hende for injurier og fik medhold i retten, men kunne du ikke bare have svaret tilbage på hendes kritik?

»Det gjorde jeg også. Jeg forsøgte først med et indlæg om, at der skulle være højt til loftet i debatkulturen herhjemme, hvilket ikke hjalp, da Karen Jespersen fastholdt sine beskyldninger. Heldigvis har vi et retssystem her i Danmark, der sikrer, at man ikke kan komme af sted med hvad som helst. Det havde også en fremadrettet betydning for mig, at jeg gik i retten med sagen«.

LÆS ARTIKEL

Hvad mener du?

»Jeg vil ærligt talt ikke indlede hver eneste debat i fremtiden med at tage afstand fra stening og alle mulige andre uhyrligheder, som folk gerne vil tilskrive mig. Derfor valgte jeg at gå hele vejen, og hun blev dømt for injurier. Det er sådanne udtalelser, der er med til at skabe et debatklima, hvor de muslimske debattører ikke længere ønsker at være en del af debatten – man går efter personen og ikke en bestemt sag«.

Hvilken rolle har politikerne spillet i skabelsen af det debatklima, som du taler om?

»Der er mange, der har bidraget til debatklimaet, vi har i dag, men vores folkevalgte har haft en position i samfundet som nærmest urørlige i deres kamp for at markere sig i integrationsdebatten. Hvor mange horrible udsagn har vi ikke hørt fra navngivne politikere om danske muslimer og deres påståede adfærd? Da Jesper Langballe efter eget udsagn præciserede Lars Hedegaards udsagn om voldtægt og drab af børn, hvad svarede partifællerne så? Jamen, det er jo bare Langballe, han forlader jo også snart Folketinget – så det må han da godt sige. Og når disse udtalelser mødes med et skuldertræk af partifæller, så rykker det altså ved grænsen for, hvad der er okay at sige. Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig, hvad man vil sige om muslimer om ti år – hvis tendensen udvikler sig, som den har gjort de sidste ti år. Og det får store konsekvenser for Danmark«.

Hvilke konsekvenser?

»Det kan betyde, at færre og færre muslimer ønsker at deltage i debatten. Og så mister vi den stemme. Andre vælger at pakke tasken og søge nye græsgange. Folk vil hellere leve med et prædikat uimodsagt end at bruge opslidende energi på sådanne sager, som den jeg kørte mod Karen Jespersen. Jeg brugte jo dyrebare familietimer på det her, som jeg kunne bruge mere hensigtsmæssigt. Det er også derfor, at en del af mine venner ikke kan forstå, at jeg overhovedet gør det«.

Set i bakspejlet, har din indsats i debatten fra karikaturkrisen og frem så ikke været det værd?

»Jeg ville ikke have gjort det, hvis det ikke var det værd. Danmark er mit hjemland, og jeg ønsker at give mit for at gøre det til et bedre sted. Men hvis jeg skal være ærlig, så er det ikke noget, jeg vil opfordre mine børn til at gøre, når de bliver ældre. Jeg mener grundlæggende, at det er vigtigt at give sit for samfundsdebatten for at diskutere og vende tingene – men omkostningerne har allerede været for store for mig og min familie. Der er intet ønske om særbehandling, men blot ligebehandling. Debatklimaet og bevarelse af en anstændighed deri er utvivlsomt et gensidigt ansvar, men præmissen for at løfte det ansvar er ikke altid til stede«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts