Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Ansvar. Hvis muslimer skal tage afstand fra 11. september, så skal Pia Kjærsgaard gøre det samme efter terroren den 22. juli, mener debattør.
Foto: DALSGAARD MIRIAM

Ansvar. Hvis muslimer skal tage afstand fra 11. september, så skal Pia Kjærsgaard gøre det samme efter terroren den 22. juli, mener debattør.

Debat

Pia Kjærsgaard må tage afstand

De samme regler gælder for højreorienterede som for muslimer, mener folketingskandidat.

Debat

Lige så lidt som Dansk Folkeparti og Pia Kjærsgaard er ansvarlige for den uhyrlige terrorhandling i Norge, lige så lidt har moderate muslimer verden over ansvaret for terrorangrebet 11. september.

Alligevel har DF igen og igen udfordret muslimer og forlangt deres afstandtagen til terrorisme. Når det nu er en højreradikal og tidligere medlem af det norske svar på DF, der står bag terroren, er det så ikke rimeligt, at Pia Kjærsgaard nu tager afstand?

LÆS ARTIKEL

Det er ikke alle muslimer, der er terrorister, men alle terrorister er muslimer, har Søren Espersen, ledende medlem af DF, engang sagt.

Pia Kjærsgaard har endvidere hævdet, at hun har vanskeligere og vanskeligere ved at skelne mellem islam og islamisme. Begge udsagn står nu i skærende kontrast til terrorangrebet i Norge.

Jeg er overbevist om, at Pia Kjærsgaard er lige så forfærdet og chokeret over terrorangrebet som alle andre. Det er ikke mit ærinde på nogen måde at linke Pia med massemord.

Men DF har igen og igen linket islam og terrorisme.

Som muslim mener jeg også, at jeg er nødt til at tage stilling til, at der bliver slået uskyldige mennesker ihjel i min tros navn.

Pia Kjærsgaard må erkende, at der i hendes bagland og blandt hendes vælgere er ekstremister, der også er klar til at begå vold for at skade vores åbne og demokratiske samfund.

Der er unægtelig ekstreme muslimske elementer, som vil omstyrte vores samfund, og det må jeg som muslim forholde mig til og tage afstand fra.

DEBATINDLÆG

På samme måde må Pia Kjærsgaard erkende, at der i hendes bagland og blandt hendes vælgere er ekstremister, der også er klar til at begå vold for at skade vores åbne og demokratiske samfund.

Det er ikke alle terrorister, der er muslimer, lige så lidt som alle medlemmer af DF er nazister.

Faktisk er sammenligningen både falsk og stødende for langt størstedelen af begge grupper.

Hvis en af mine muslimske venner viser tegn på ekstremisme, har jeg pligt til at reagere - det samme har Kjærsgaard over for ekstreme elementer i sit bagland.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden