Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
BJERG MØLLER JONATHAN
Foto: BJERG MØLLER JONATHAN

Højere magter. Hvis ikke folkekirken vil acceptere homoseksuelles parforhold, vil Manu Sareen (RV) ikke være med i klubben. Han har nu meldt sig ud af folkekirken.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Radikal toppolitiker melder sig ud af folkekirken i protest

Forskelsbehandling af homoseksuelle får Manu Sareen til at frasværge folkekirken.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han har selv gjort par til ægtefolk gennem ti år som medlem af Københavns Borgerrepræsentation.

Men præster i Danmark udøver ikke samme handling over for homoseksuelle par, og det har fået den radikale folketingskandidat Manu Sareen til at melde sig ud af folkekirken.

»Tænk, at vi lever i Danmark i 2011, og homoseksuelle stadigvæk ikke kan blive ægtefæller og få en kirkelig vielse, men kun få ’registreret’ deres kærlighed til hinanden«, udtaler Manu Sareen.

Han henviser til, at en række andre lande allerede har vist frisind på området og lader homoseksuelle nyde samme status i kirken som heteroseksuelle - herunder både Sverige, Norge og katolske lande som Spanien og Argentina.

LÆS OGSÅ

I sommeren 2010 slog den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fast, at ægteskab mellem to mennesker af samme køn ikke er at betragte som en universel menneskeret.

Både før og efter den kontroversielle dom har præster, biskopper og menighedsråd i Danmark gjort spørgsmålet om homovielser i folkekirken til genstand for en omfattende diskussion.

Men trods sognelaterale ekspertudvalg og en klar folkelig opbakning til kirkelig ligestilling uanset seksuelle præferencer er situationen for de religiøse homoseksuelle uændret. Den danske folkekirke tilbyder ikke en velsignelse af bøsser og lesbiskes partnerskaber.

Jeg mener ikke, at præster skal tvinges til at vie homoseksuelle, men det bør være muligt for dem at gøre det, og så længe dette ikke kan finde sted, så kan jeg ikke med god samvittighed være medlem af den danske folkekirke

FOLKETS STEMME

»Derfor mener jeg, at vi hurtigst muligt efter det kommende folketingsvalg bør få ændret loven, så homoseksuelle får ret til at blive viet i kirkerne. Så længe kirke og stat ikke er adskilt i Danmark, skal politikerne på Christiansborg skabe rammerne for ligestilling for alle par, der er så heldige at blive forelskede i hinanden og ønsker at indgå ægteskab«, forklarer Manu Sareen.

Lovgivning kan være på vej

Kort før sommerferien meddelte kirkeminister Per Stig Møller, at han i samarbejde med blandt andre landets biskopper er ved at nå en løsning, der tilgodeser homoseksuelles ønske om kirkelige vielser.

»Jeg sonderer Folketinget i øjeblikket og forventer, at vi får løst problemet i den kommende folketingssamling«, sagde Per Stig Møller sidst i maj.

LÆS ARTIKEL

Men ministerens udmelding har endnu ikke materialiseret sig i konkret tekst. Og derfor fremgår det heller ikke, om en kirkelig vielse af homoseksuelle bliver en kopi af de nuværende ritualer for vielse af heteroseksuelle par, eller om præster skal kunne nægte at vie bøsser og lesbiske.

Manu Sareen har ikke tænkt sig at vente på svarene. Derfor har en københavnsk menighed altså mistet et medlem.

»Jeg mener ikke, at præster skal tvinges til at vie homoseksuelle, men det bør være muligt for dem at gøre det, og så længe dette ikke kan finde sted, så kan jeg ikke med god samvittighed være medlem af den danske folkekirke«, fastslår Manu Sareen.

Skal Folketinget sørge for, at folkekirken kan vie homoseksuelle? Deltag i debatten herunder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden