Kony er allerede historie

Uganda. Mange er med rette blevet fortørnet over en internetvideo med oprøreren Joseph Kony (billedet), men virkeligheden i Uganda er en anden end den videoen tegner.
Uganda. Mange er med rette blevet fortørnet over en internetvideo med oprøreren Joseph Kony (billedet), men virkeligheden i Uganda er en anden end den videoen tegner.
Lyt til artiklen

Jeg har i perioder arbejdet i Uganda med genopbygning af Norduganda efter LRA’s ødelæggelser. Jeg hører til min store overraskelse, at der i USA og Europa pludselig er en masse virak om Kony på grund af en video, som Invisible Children har lagt ud på YouTube. Set fra Uganda er Kony og hans Lord’s Resistance Army ikke længere noget stort problem. De er blevet drevet ud for længe siden, og der er ikke blevet affyret et skud i Norduganda siden 2006. I dag er det andre problemer, der står højt på dagsordenen. Det er nok derfor, mine ugandiske kollegaer i Office of the Prime Minister (OPM), som arbejder med koordinering af genopbygningen i nord, ikke ved noget om det røre, som The Invisible Children har skabt i udlandet, og ikke har mere end et skuldertræk tilovers, når jeg fortæller dem det.

Folk bag cyberkampagne vil forsvare sig med ny video Der er al mulig grund til at bekæmpe Kony og LRA og til at bringe ham for Den Internationale Krigsforbryderdomstol. De har begået afskyelige forbrydelser. I 2003 så jeg f.eks. børn vandre i timevis ind til byen Gulu for at sove.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her