Kritiker truer Politikens position som kulturavis

Anmeldelseskvalitet. Politikens anmelder Kristian Husted er ikke sin opgave voksen, ifølge Martin Lyngbo fra Mungo Park. Anmeldelsen af Helle Helles 'Dette burde skrives i nutid' (billedet) er mangelfuld og fejlbehæftet.
Anmeldelseskvalitet. Politikens anmelder Kristian Husted er ikke sin opgave voksen, ifølge Martin Lyngbo fra Mungo Park. Anmeldelsen af Helle Helles 'Dette burde skrives i nutid' (billedet) er mangelfuld og fejlbehæftet.
Lyt til artiklen

Jeg har nu fulgt Politikens nyansatte anmelder Kristian Husted et stykke tid. Han har skrevet flere for mig uforståeligt negative anmeldelser om kolleger, som jeg respekterer. Så det var med en vis spænding, jeg modtog nyheden om, at han for første gang skulle besøge Mungo Park. Og man kan sige, at Kristian Husted gjorde sit bedste for ikke at leve op til de lave forventninger. Anmeldelsen starter med et handlingsreferat. Og det er fascinerende at læse, hvordan en kritiker på kulturavisen Politiken tilsyneladende ikke evner den allermest basale disciplin inden for sit fag: Skriv et referat af forestillingen.

LÆS INTERVIEW Forfatter: Jeg troede ikke, man kunne skrive min bog om til teater Forestillingens hovedkarakter hedder Dorte Hansen, men omtales i anmeldelsen 11 gange som Bente. Hendes kæreste hedder Per Finland, han omtales som Per Frimand. I bogen og forestillingen bor Dorte Hansen mutters alene i en bungalow ved stationen i Glumsø. Men i anmeldelsen omtales denne Bente som boende hos ægteparret Ruth og Hardy. Ruth og Hardy er ganske rigtigt karakterer i forestillingen, men de kender slet ikke hinanden. I hvert fald ikke før Politikens anmelder får dem gift med hinanden.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her