Trads: Absurd at forfremme skandaleramte politikere

Trads. »Jeg synes, vi skal have lidt mere amerikanske tilstande og fokusere lidt mere på, hvad folk har gjort i deres privatliv«, siger Berlingskes USA-korrespondent David Trads.
Trads. »Jeg synes, vi skal have lidt mere amerikanske tilstande og fokusere lidt mere på, hvad folk har gjort i deres privatliv«, siger Berlingskes USA-korrespondent David Trads.
Lyt til artiklen

»Jeg siger det bare: Hvis et amerikansk parti havde 1) valgt en gruppeformand, der ikke kunne sikkerhedscleares af myndighederne, 2) valgt en næstformand, der sexchikanerede kvindelige ansatte under en julefrokost, og 3) valgt en spidskandidat, som gik i seng med en 15-årig under et partiarrangement, ja, så havde det parti været færdigt. I Danmark trækker man åbenbart bare på skuldrene, hvis man da ikke ligefrem roser dets formand for en fin rokade«. Sådan kommenterede Berlingskes USA-korrespondent David Trads forleden på sin Facebookopdatering det forhold, at Socialdemokraterne har gjort Henrik Sass Larsen til gruppeformand, Frank Jensen til næstformand og Jeppe Kofod til EU-spidskandidat.

Siden er debatten eksploderet på nettet. David Trads - skal vi have amerikanske tilstande, hvor moral skal afgøre folkevalgtes skæbne? »Nej, jeg ønsker ikke amerikanske tilstande, hvor det, at en politiker har haft en i øvrigt lovlig affære med en anden voksen, skal være et problem, så man ikke kan blive valgt til politiker. Men i Henrik Sass Larsens tilfælde har vi altså at gøre med noget helt andet«. Hvorfor? »Myndighederne i Danmark har sagt til den danske statsminister, at hendes foretrukne valg til – formentlig – finansministerposten ikke kunne sikkerhedscleares. Dermed siger de, at de ikke er trygge ved ham. Det er meget alvorlige sager, og det er ikke noget, PET gør med let sind. I de to andre tilfælde handler det heller ikke bare om tilfældige sexsager, men sex med en 15-årig pige og om et overgreb på en ansat. Der er tale om moralske emner, som jeg synes er vigtige at diskutere«. Hvad siger udnævnelserne om S?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her