Skuespiller: Fordomme plager filmbranchen

Erfaringer. Skuespilleren Ali Kazim fastslår, at det langtfra er første gang, man hører om filmfolk, der har berøringsangst over for filmprojekter med mange minoritetsskuespillere.
Erfaringer. Skuespilleren Ali Kazim fastslår, at det langtfra er første gang, man hører om filmfolk, der har berøringsangst over for filmprojekter med mange minoritetsskuespillere.
Lyt til artiklen

I sidste uge kom det frem, at Filminstituttet har vraget en film, med henvisning til at film med et cast af anden etnisk baggrund end dansk har vist sig ikke at sælge billetter i provinsen. Hvad var din reaktion, da du hørte om begrundelsen? »Jeg befandt mig i lidt af et dilemma, da jeg læste begrundelsen fra Filminstituttet. Jeg spurgte mig selv: Skal jeg føle mig provokeret som minoritetsskuespiller eller på vegne af venner og familie i provinsen? For når man dykker ned i svaret, har Filminstituttet en utrolig tilbagestående, stereotyp og karikeret opfattelse af folk, der har valgt at bosætte sig i provinsen – for ikke at tale om nydanskere. Ifølge Filminstituttet er det tilsyneladende kun os frelste københavnere, der kan forholde os til realistiske skildringer af samfundet, som det nu ser ud. Som om folk fra provinsen ikke kan kapere, at der bor nydanskere i Danmark. Sikke en omgang elitært vrøvl«.

Film fik afslag til støtte: Folk i provinsen gider kun se hvide skuespillereMen er det ikke en legitim begrundelse set fra et økonomisk perspektiv? At film med et overvejende nydansk cast bare ikke sælger? »Det er ingen dokumentation for påstanden om, at film med et nydansk cast ikke kan sælge – også i provinsen. Jeg vil gå så langt som at sige, at det er decideret forkert. Men selv hvis der var noget om snakken, har Filminstituttet stadig et ansvar for at støtte film, der afspejler samfundets sammensætning i forhold til køn, seksualitet og etnicitet. Men nej, jeg er ikke overrasket over begrundelsen«. Du er ikke overrasket?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her