De nydanske fædre har svigtet

Mønsterelev. »Da jeg gik i tredje klasse, sad jeg ofte og læste Kroniken i Politiken, og de ord, jeg ikke kendte, skulle jeg slå op i en fremmedordbog«, forklarer Isam Bachiri.
Mønsterelev. »Da jeg gik i tredje klasse, sad jeg ofte og læste Kroniken i Politiken, og de ord, jeg ikke kendte, skulle jeg slå op i en fremmedordbog«, forklarer Isam Bachiri.
Lyt til artiklen

»Når mere end hver tredje nydansker forlader folkeskolen uden efterfølgende at tage en ungdomsuddannelse, så er det udtryk for et samfundsproblem, som ikke bliver løst med flere integrationsprojekter. Jeg er træt af al den snak om, at det er systemets skyld, eller at det er folkeskolen, der er for svag. Det er på tide, at vi vender blikket indad og taler lige ud af posen: Det er drengenes forældre – og primært fædrene – der har svigtet deres drengebørn og overladt opdragelsen af dem til gaden«. Kritikken bliver rettet af forsangeren i musikgruppen Outlandish, Isam Bachiri.

Sangeren har lige afleveret sin 4-årige søn i børnehaven og er mødt op til et interview om negativ social arv – et emne, han også har behandlet musikalsk på gruppens seneste album. »Det er en kendsgerning, at nydanske drenge har klaret sig væsentlig dårligere end nydanske piger. Selv om en del nydanske drenge klarer sig godt, er der et stort efterslæb, som vi som samfund aldrig har fået med. Allerede i de tidlige folkeskoleår kunne man se, at der ikke ville komme noget godt ud af dem, og de blev stille og roligt afskrevet. En stor gruppe af de her drenge fandt noget, de var gode til på gaden, og det var desværre dér, og ikke i skolen, de fik deres første succesoplevelser. Og det er i den forbindelse, jeg siger, at fædrene har svigtet«. Arv må blive en undskyldning Når de nydanske drenge har vist sig at være de sværeste at få løftet ud af den negative sociale arv, er det ifølge Isam Bachiri blandt andet, fordi mange af dem har fået en dårlig start på livet hjemmefra. »Mange af forældrene har overladt deres børn til skolen eller forventet, at skolen ville gøre arbejdet for dem. Det er forfejlet, for folkeskolelærere bliver altså ikke betalt for at opdrage folks børn. Deres opgave er at undervise. Man kan aldrig fratage en forælder ansvaret for barnets tarv«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her