Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Så må jeg være fascistoid

Efter at have læst Jerichows kommentar må jeg erkende, at jeg er fascistoid, skriver debattør.

Debat

Jeg er fascistoid.

Det må jeg erkende efter at have læst Anders Jerichows kommentar ’Vi har en rem af Breiviks hud’.

JERICHOW

Heri påstår han, at stort set alle danskere, inkl. medier og politikere, er fascistoide, fordi de har overtaget Breiviks syn på verden, f.eks. ved at have »gjort ’indvandring’ og ’islam’ til kommende konflikters omdrejningspunkt«; fordi de vil snakke om kulturens betydning for integration og ikke kun om »sociale og økonomiske problemer«; og fordi »selve ’antallet’ af særlige slags mennesker er blevet præsenteret som udslagsgivende for nye konflikter«.

Jeg må beskæmmet sige ja til det hele.

Jeg tror, at den enorme indvandring i Europa og konflikten mellem islamistiske og vestlige værdier bliver omdrejningspunkt for kommende konflikter.

Ikke den eneste konflikt, men indvandringen er den mest eksplosive, fordi folk føler forandringerne konkret og mener, at udviklingen kan bremses.

Fremmer det den demokratiske debat? Nej. Gavner det integrationen? Nej.

Og ja, jeg tror at det er afgørende for at sikre en succesrig integration af de mange nye indbyggere i Danmark og det øvrige EU, at man åbent og fordomsfrit kan diskutere kulturens betydning i den sammenhæng.

Og ja, det er ikke ligegyldigt, om der kommer 30.000 eller 300.000 somaliske flygtninge til Danmark.

Det værste i Jerichows argumentation er, at der ikke er nogen anvisninger på, hvornår det er o.k. at snakke om ’andengeneration’, og hvornår det ikke er det, eller hvornår det er o.k. at inddrage kulturelle, religiøse og etniske aspekter i en problemstilling, og hvornår det ikke er det.

TEMAAlt om tragedien i Norge

Jerichow efterlader ikke tvivl om, at det ved han selv med usvigelig sikkerhed. Det er selvfølgelig også det mest bekvemme, for så er det dejlig nemt at knalde et stempel i hovedet på alle andre.

Men fremmer det den demokratiske debat? Nej. Gavner det integrationen? Nej.

Men det gavner utvivlsomt Jerichows følelse af at være politisk korrekt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden