Kritik. Kinas præsident besøgte i sidste uge Danmark. En kina-kritisk demonstrant er chokeret over politiets magtanvendelse.
Foto: FINN FRANDSEN

Kritik. Kinas præsident besøgte i sidste uge Danmark. En kina-kritisk demonstrant er chokeret over politiets magtanvendelse.

Debat

Skal kinesisk lov regere her?

Jeg er chokeret over politiets fremfærd under Hu Jintaos besøg.

Debat

I Kina er det tibetanske flag forbudt.

På forunderlig vis blev denne del af kinesisk lov og logik også gældende i her til lands i de dage i sidste uge, hvor Kinas enerådende præsident, Hu Jintao, var på statsbesøg i Danmark.

En Kina-kritisk demonstration blev skjult, dæmpet og placeret langt fra sarte, forretningslystige, kinesiske øjne, en journalist blev anholdt, demonstranter blev tilbageholdt, og jeg selv blev skubbet i ryggen gentagne gange og fik konfiskeret mit tibetanske flag.

Var der nogen der sagde despotiske metoder? Det centrale spørgsmål er imidlertid, om politiet overskred deres magtbeføjelser, eller om de ligefrem havde fået direkte ordre til at krænke helt almindelige danskeres demokratiske rettigheder.

Selv havde jeg valgt at deltage i demonstrationen, som Støttekomiteen for Tibet havde arrangeret. Demonstrationen var beskeden og bestod af cirka 100 mennesker, hvoraf en del sad og mediterede.

Der var givet tilladelse til at demonstrere på Højbro Plads, alt for langt fra Christiansborg Slotsplads til, at Hu eller nogen i hans delegation kunne se demonstrationen og dens farverige flag.

For at være på den helt sikre side valgte politiet, kort før præsidentens bilkortege ankom til slotspladsen, at køre fire af deres salatfade ind foran forsamlingen og bede den slukke musikken, så demonstrationen nu var komplet amputeret.

Jeg besluttede derfor sammen med min kæreste at gå hen på slotspladsen for at se nærmere på bilerne sammen med de øvrige nysgerrige tilskuere, der var stimlet sammen for at få et glimt af Hu.

Da bilerne med dansk politieskorte drejede ind på pladsen, kom jeg i tanke om mit tibetanske flag og tænkte, at netop flaget ville være en passende symbolsk markering af min uenighed med det kinesiske styre, samtidig med at det ville være en fuldstændig tavs og rolig handling.

LÆS MERE

Så jeg hævede det over hovedet, alt imens jeg blev stående helt stille og roligt mellem de andre tilskuere.

Efter et halvt minuts tid blev jeg konfronteret af en betjent, som hev flaget ned og sagde, at det var ulovligt i dag. En anden betjent kom til, tog fat i min arm og trak mig væk fra forsamlingen af tilskuere, hvorefter han begyndte at skubbe mig hårdt i ryggen hen over pladsen, mens han sagde:

»Nu skal I to bare forsvinde herfra«. Jeg blev chokeret over den hastige brug af fysisk magtanvendelse inden nogen som helst form for forsøg på dialog.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi var langtfra de eneste, som mødte politiets voldsomme adfærd i forbindelse med Hu Jintaos besøg.

Det forekom os, at den yngre af de to betjente anvendte en strategi, der normalt må forventes at benyttes i kampsituationer. Her var det faktisk politibetjenten, som optrappede situationen.

Efter et par hårde skub bad min kæreste betjenten om at slappe lidt af. Betjenten reagerede ved at hive flaget voldsomt ud af mine hænder og råbe, at vi skulle »skride ad helvede til«, og vi fik stillet i udsigt at »komme med ham«, hvis ikke vi holdt op med at gøre indsigelser.

Mens han eskorterede os hen til Højbro Plads, forsøgte vi på rolig vis gentagne gange at få flaget tilbage, få en grund til konfiskeringen samt hans navn. »Der er slet ikke noget at diskutere« og »bare fordi«, fik vi som svar på vores spørgsmål.

Rystede gik vi videre hen til demonstrationen og fik aldrig vores flag igen. Vi var langtfra de eneste, som mødte politiets voldsomme adfærd i forbindelse med Hu Jintaos besøg.

Jeg er chokeret over politiets fremfærd i denne sag og stiller mig uforstående over for beslutningen om at skjule og dæmpe Tibet-sympatisørernes ytringer i et offentligt rum i en lovlig demonstration.

Det, som særligt bekymrer mig ved denne sag, er dog ikke blot politiets instrumentelle adfærd, men derimod den logik, deres ordrer gives ud fra.

At demokratiske rettigheder knægtes med henvisning til gummiparagraffer om forholdet til udenlandske statsmagter, er beskæmmende set i forhold til, at besøget fra officiel side gentagne gange er blevet betegnet som et erhvervsbesøg og altså slet ikke et politisk af slagsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kan med andre ord tyde på, at man ud fra et uvist sæt kriterier skelner mellem de statsmagter, over for hvem man ønsker at kæmpe for ytringsfriheden, og de statsmagter, som man gerne knægter den for.

Hvad er det for nogle politikere, som i den grad gør knæfald for en mand og en nation med så mange skeletter i skabet? Og så på et så latterligt område, som at han ikke må se et tibetansk flag, mens han er her i landet?

At handle med manden og landets virksomheder står jo det danske erhvervsliv frit for, og mens jeg altid glæder mig over kulturel udveksling, så optræder regeringen kujonagtigt, hvis det er denne, som står bag ordrerne til politiet.

Jeg fristes til på polemisk vis at spørge, om jeg så – for at ’bevare det gode forhold’ til udenlandske statsmagter – heller ikke må vise mit lange, løse hår på Christiansborg Slotsplads, når det danske erhvervsliv beslutter sig for at handle med et politisk statsoverhoved fra Saudi-Arabien? Er ytringsfrihed reel, når den begrænses til et bestemt sted og tidspunkt, hvor modtageren ikke oplever den?

Jeg finder det yderst uværdigt, at jeg nu ikke kan stå foran mit eget Folketing, fordi dronningen og en håndfuld politikere hellere vil pleje erhvervslivets kapitalinteresser end respektere det danske demokratis traditioner og rettigheder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce