Jeg har ingen sympati med unge, der ryger

Rygning. Bør vi ikke forøge straffen for at sælge tobak til unge? Og hvorfor er det overhovedet lovligt at ryge?, spørger ung debattør.
Rygning. Bør vi ikke forøge straffen for at sælge tobak til unge? Og hvorfor er det overhovedet lovligt at ryge?, spørger ung debattør.
Lyt til artiklen

Hvert fjerde dansker dør som en direkte følge af rygning. Hver anden unge ryger ender med at dø af det. En ryger har 25 procent flere sygedage end en ikkeryger. Rygning dræber mere end aids, alkohol, bilulykker, fedme, luftforurening, narkotika, salmonella og ulykker tilsammen. Jeg går nu i 10. klasse, og store dele af min omgangskreds ryger. Jeg kan på ingen måde sympatisere med dem. Jeg synes, det er helt uacceptabelt. Hvem har dog givet de unge den idé, at de skal ryge? Hvordan kan forældrene acceptere dette? Jeg kan simpelthen ikke forstå, at vi i Danmark tillader, at folk dræber sig selv og deres nærmeste på bekostning af resten af samfundet. Ikke nok med at resten af samfundet skal betale for rygernes sygedage, hospitalsophold samt den tidlige død.

Vi skal også konstant mindes om folks misbrug, fordi der er så mange, der ikke kan finde ud af at smide deres skod i en skraldespand, men har en trang til at tilsvine gader, stier og søer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her