Danskerne er blevet tryllebundet af smartphones og en stedse voksende skov af sociale medier.
Det mener komiker Jan Gintberg, der i sit nye show 'I luv Jan' angriber danskernes afhængighed af de sociale medier og den kollektive nedsmeltning, den nye teknologi medfører.
»Det er hult, men vi jagter det alligevel. Og det er en psykose, vi befinder os i, og vi bliver fucked op i hovedet, hvis vi ikke trækker vejret en gang imellem og stoler på, at vi er okay - selv uden andres anerkendelse«.
Kan jeg få en app med samvær?Gintbergs besked er kort og præcis: »Man skal ikke behandle sin iPhone, som en 15-årig dreng behandler sin tissemand; man skal ikke nødvendigvis have fat i den to gange i minuttet«.
Komikeren er ikke selv på Facebook; hans fanside bliver opdateret af en anden. Men det betyder ikke, at Gintberg ikke mærker teknologiens stigende krav om tilstedeværelse i hverdagen.
»Sociale medier siger mig ikke en skid. I forvejen modtager jeg sms'er, og folk sender mail til mig. Jeg synes, det er helt sygt, at folk sender mig en mail, og fem minutter senere sender de en sms, hvor der står »har du set min mail?«. Og bagefter ringer de for at høre, om jeg har tjekket min sms, for de har sendt en mail. Det er jo bizart«.
Har smartphones og sociale medier taget overhånd, eller hjælper teknologien os til bedre samvær med andre? Deltag i debatten herunder.
fortsæt med at læse