Ros mig, please ...

Afhængighed. Er samfundets drivkraft blevet anerkendelse og ros?
Afhængighed. Er samfundets drivkraft blevet anerkendelse og ros?
Lyt til artiklen

»Hold kæft, hvor var du god!«. »Jamen, i lige måde, du overgår jo dig selv«.

Sådan flyder ordene på arbejdspladser, på nettet, ja overalt. Og det er da på mange måder skønt og livsbekræftende. Livsbekræftende var det også, da mønsterbryderen Lisbeth Zornig sidste lørdag fortalte, at det var lærernes og pædagogernes anerkendelse og ros, der gjorde hende i stand til at bryde ud af underklassen. Personligt er jeg vild med at få ros. Og jeg føler bestemt ikke, at jeg får for meget. Gør du, kære læser? Nej, vel? Og sådan har vi det alle sammen, skulle jeg mene. Mere, mere, mere … Men det er netop i dette ’mere, mere, mere’, at djævelen kigger på os. For hvis vi bliver afhængige af, at andre roser og anerkender os hele tiden, har vi et problem. Ikke bare som mennesker. Men også som samfund. Tidens higen efter et ’fix’ af anerkendelse slår mig, når jeg fredag aften ser unge stå dér i ’X Factor’ med ’Ros mig nu’-blikket. Eller når jeg på Facebook støder på mine ’venners’ evindelige »Hvor er jeg glad for anmeldelsen af min bog«-opslag efterfulgt af andre ’venners’ »Du er bare så god«-kommentarer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her