Jeg sidder for tyvende gang og ripper Jobindex for opslag, jeg kan søge. Inden for de sidste tre måneder har jeg søgt over hundrede stillinger. Jeg har sendt uopfordrede ansøgninger af sted, og jeg har vandret Københavns gader tynde med udprintede cv’er i hånden. Alligevel har jeg stort set ingenting – bare en ugentlig arbejdsdag på en café og næsten ingen penge. Heldigvis for mig er min søster fastansat som pædagogmedhjælper og kan klare skærene for os. Bare indtil videre. For det er jo bare et spørgsmål om tid, før jeg får et fuldtidsjob, er det ikke? Lad mig forklare lidt om mig selv: Jeg er 20 år gammel og har en STX studentereksamen fra Herlufsholm Kostskole med et gennemsnit på 10,3. Jeg er i gang med mit andet sabbatår – det første år brugte jeg ’aktivt på at udvikle mig som menneske’.
800.000 danskere er på overførselsindkomst Jeg kom tidligt i skole, så jeg var kun 18, da jeg sluttede gymnasiet. Det, synes jeg, var for en ung en alder at begynde på universitetet i. Jeg ville gerne undersøge mulighederne for at se, hvad man ellers kunne bruge sin tid på ud over skolen. Desuden kunne jeg se mange af mine klassekammerater gå direkte videre med en videregående uddannelse, og jeg har kunnet se, hvor kort tid de holdt, inden de droppede ud, fordi de ganske enkelt var skoletrætte. Så ville jeg hellere vente, til jeg glædede mig til at lære igen.