Bogpriser. Specialbutikker er generelt under pres i dagens Danmark, og det ville de også være med faste bogpriser, skriver Forbrugerrådets formand. Hvem ville acceptere faste overpriser på kød, fordi slagterbutikkerne har problemer? spørger hun.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Bogpriser. Specialbutikker er generelt under pres i dagens Danmark, og det ville de også være med faste bogpriser, skriver Forbrugerrådets formand. Hvem ville acceptere faste overpriser på kød, fordi slagterbutikkerne har problemer? spørger hun.

Debat

Det frie bogmarked gavner forbrugerne

Bogbranchen må ligesom musikbranchen indstille sig på den nye digitale virkelighed.

Debat

Den digitale udvikling har betydet, at nye distributionsformer vælter ned over os. Heldigvis.

Den udvikling skal vi ikke bremse, for når det blæser, er vindmøller en mere fremsynet reaktion end læhegn.

Det skal vi huske i debatten om regulering af bogpriserne.

I sidste uge skrev Poul Erik Tøjner og Stig Andersen fra Gyldendal i en Kronik Politiken, at bøger ikke kan ligestilles med sæbepulver og sælges i fri konkurrence.

KRONIKEN

Set fra forbrugernes synspunkt har det liberaliserede bogmarked skabt større tilgængelighed til bøgerne, og samtidig har de frie bogpriser gjort priskonkurrencen hårdere – til forbrugernes fordel.

Bøger er selvfølgelig ikke sæbepulver, men kan derimod godt sammenlignes med andre kunstformer. For eksempel musik



Forbrugere med et fast læsemønster kan nu få betragtelige rabatter ved at handle gennem bogklubber, og ved enkeltkøb kan der, ifølge en undersøgelse fra Forbrugerrådets blad Tænk Penge, spares 40 procent i gennemsnit ved at købe på internettet.

Bøger er selvfølgelig ikke sæbepulver, men kan derimod godt sammenlignes med andre kunstformer. For eksempel musik.

På musikmarkedet har konkurrencen fra blandt andet internettet og andre salgssteder presset traditionelle pladebutikker og har umiddelbart betydet en faldende omsætning for branchen.



Men nyere tal viser, at kurven nu tilsyneladende er ved at knække i den rigtige retning på grund af en vækst i salg via nye streamingtjenester og download.

Især dansk musik oplever stor vækst i onlinesalg. Og udviklingen er til glæde for forbrugerne, som har adgang til et større udvalg af musik end nogensinde før – og for musikerne der kommer ud til et større publikum.

Det er ikke overraskende, at forlag og boghandlere, der lever af at sælge bøger, efterlyser politisk carte blanche til at tage aftalte priser for produkterne og beskytte en truet forretningsmodel.

Men bogbranchen må ligesom musikbranchen indstille sig på den nye digitale virkelighed.

BOGPRISER

Når boghandlererhvervet er presset, handler det om alt muligt andet end liberaliserede bogpriser.

Specialbutikker er generelt under pres i dagens Danmark, og det ville de også være med faste bogpriser.

Hvem ville acceptere faste overpriser på kød, fordi slagterbutikkerne har problemer?

Det er boghandlerne, der har et problem, ikke bøgerne og slet ikke læserne.

Men hvad så med forfatterne og skabelsen af dansk kvalitetslitteratur?

Her er det som samfund helt nødvendigt, at vi støtter op om kvalitet, litterære talenter og deres arbejde, der er en uundværlig del af vores kultur og dannelse, men som ikke nødvendigvis ender på bestsellerlisterne.

Som samfund har vi brug for, at der fortsat er gode vilkår for både at skrive, udgive og distribuere kvalitetslitteratur. Deri er jeg fuldstændig enig med kronikørerne.



At sikre gunstige vilkår for dansk kvalitetslitteratur er en vigtig kulturpolitisk opgave, der skal løses med kulturpolitiske tiltag som for eksempel målrettet kunststøtte.

Det er ikke en opgave, der skal løses ved at lade forbrugerne betale overpris for bøger, hvilket vil reducere kulturforbruget eller fremme pirateri.

Bøger kan nu købes, der hvor forbrugerne færdes i dagligdagen – i supermarkeder og andre dagligvarebutikker. Via internettet kan forbrugere, der tidligere havde langt til den nærmeste boghandel, i dag hjemmefra anskaffe sig bøger spontant, når de har lyst og tid til at læse.

Udviklingen har ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse fra 2010 også været med til at få flere til at læse bøger, hvilket er en rigtig positiv udvikling for vores samfund og vores dannelse.

Bøger – på papir eller elektronisk – må ikke være forbeholdt de forbrugere, hvor prisen ikke spiller nogen rolle. Bogen er en folkesag – og skal sælges til folkelige priser.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden