Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Diskriminerende? Definitionen på en ghetto er lige nu at »andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 procent«.
Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Diskriminerende? Definitionen på en ghetto er lige nu at »andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 procent«.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kommuner jagter ghettostemplet

Lad os droppe ghettolisterne og gribe fat i problemernes rod.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For få uger siden udgav regeringen den nyeste ghettoliste, hvor 10 nye boligområder havde fået det sorte stempel. Jeg kommer selv fra Vejle, hvor en af de nye ’ghettoer’ er Finlandsparken, mens området, hvor jeg selv voksede op, Løget By, ifølge kriterierne betegnes, som ’næsten ghetto’.

Ironisk nok vandt Finlandsparken 1. oktober 2012 Vejle Prisen for senere på formiddagen at blive optaget på regeringens ghettoliste. Paradoksalt? Helt bestemt.

Jeg er tilhænger af, at vi kalder en spade for en spade, når det er nødvendigt, men det er mig en gåde, hvordan vi på den ene side ønsker at motivere indbyggerne til at bryde den negative sociale arv og deltage i det danske samfund, når vi samtidig viderefører 10 års forfejlet integrationspolitik gennem tåbelige ghettolister.

Det er et udtryk for en falliterklæring, når vi tror, at vi løser de sociale problemer ved at udarbejde lister, rive blokke ned eller flytte et par familier fra områderne.

Min påstand er ganske enkelt, at der ikke findes noget så abstrakt som integrationsproblemer i det her land. Ja, man kan ganske vist altid finde enkelttilfældene, men de overordnede problematikker i de socialt udsatte boligområder bunder i langt højere grad i sociale snarere end kulturelle problemer.

Og før vi begynder at håndtere problemerne med den rette diagnose, kommer vi aldrig videre.

Af samme grund mener jeg, at det er fuldstændig hovedløst og diskriminerende, at en ghetto jf. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters kriterier defineres ved »andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande overstiger 50 procent«.

Den anden dag faldt jeg i snak med en embedsmand fra Vejle Kommune, som kunne berette om, at kommunen aktivt lobbyer for at få defineret egne boligområder som ghettoer. Embedsmanden fortalte mig også, at det er noget, som andre kommuner gør. Hvorfor?

Fordi man derved får adgang til de puljer, som er særligt beregnet til indsatsen i disse områder og samtidig giver første prioritet til andre puljer såsom særtilskudspuljen, der p.t. er på 400 millioner kroner. Vi har altså kommuner, som med fuldt overlæg lobbyer for at få ghettostemplet, så de kan få ekstra midler i kommunekassen.

Det skal ikke forstås på den måde, at kommunerne bevidst arbejder for at skabe fysiske ’ghettoer’ og forringe miljøerne i områderne, men det er faktisk det, som de indirekte kommer til.

Jeg er bevidst om, at der i disse områder eksisterer helt specielle udfordringer, da al statistik viser, at der altså er en større andel af arbejdsløse og kriminelle end i resten af det gennemsnitlige Danmark.

Min pointe er blot, at vi ved den fortsatte stigmatisering er med til at undergrave nogle af de fantastiske indsatser, der bliver gjort i områderne, men værst af alt fastholder kommunerne borgerne i disse områder i en blanding af offermentalitet og ligegyldighed.

Ghettoerne har altid og vil for altid blive ved med at eksistere. De er en direkte konsekvens af samfundets socioøkonomiske udvikling, og det er helt naturligt, at folk fra de nederste indkomstgrupper bosætter sig der, hvor det er billigst, eller hvor der befinder sig mennesker, som de kan identificere sig med.

Ghettoerne har altid og vil for altid blive ved med at eksistere

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lige så almindeligt, som når velhavende danskere klumper sig sammen med overklassen i rigmandsghettoer, hvilket Lars Olsens nye bog ’Det danske klassesamfund’ dokumenterer. De voksende klasseforskelle, som Lars Olsen nævner, vil uden tvivl manifestere sig i de socialt udsatte boligområder, hvor niveauet af fattigdom, alkoholisme og misbrug er stærkt voksende.

Forskellene i levevilkår og muligheder for mennesker bosat i disse områder er altså ikke på niveau med resten af befolkningen, og af samme grund er disse områder til dato underlagt en stærkt negativ form for social arv. Men når kommuner aktivt arbejder for at få områder i deres kommune på en forskruet ghettoliste, ja, så knækker filmen.

Jeg er som sagt selv vokset op i en ’ghetto’ og har de seneste år brugt store dele af mit frivillige arbejde i Vollsmose, Mjølnerparken og senest Gellerupparken i Aarhus, hvor jeg nu har bopæl.

Vi har alle et kollektivt ansvar for at få løst de problemer, der uomtvisteligt eksisterer i disse områder.

Indbyggerne har et ansvar for at bevæge sig ud og interagere med grupper udenfor, samtidig med at resten af befolkningen har et ansvar for at udvise bare en smule nysgerrighed.

Regeringen har taget det første skridt med nedlæggelsen af Integrationsministeriet, så lad os da droppe ghettolisterne og gribe fat i problemernes rod i stedet for at liste om den varme grød.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden