0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hvad er effekten af modersmålsundervisning?

Regeringen bør undersøge, om en indsats i modersmålsundervisning vil virke efter hensigten.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
LEHMANN MARTIN (arkiv)
Foto: LEHMANN MARTIN (arkiv)

Forslag. Skolerådets formandskab foreslår i dagens analyse, at regeringen iværksætter omfattende undersøgelser af effekten af modersmålsundervisning.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er velkendt, at folkeskolen har en særlig udfordring i forhold til undervisningen af tosprogede elever.

De tosprogede elever opnår i gennemsnit klart ringere resultater end deres etnisk danske jævnaldrende, og en alt for stor gruppe af især tosprogede drenge forlader i dag folkeskolen med så mangelfulde faglige færdigheder, at det er tvivlsomt, om de kan gennemføre en ungdomsuddannelse.

Selv om udfordringerne er veldokumenterede, er vores viden om, hvilke løsninger der for alvor kan løfte de tosprogede elever, sparsom. Debatten har i mange år været præget af ideologiske markeringer frem for viden. Modersmålsundervisningens mulige værdi eller skadevirkninger er et skoleeksempel herpå.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage