0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Absurd, at politikere tager æren for min uddannelse«

Det er ikke deres skyld, at nydanske piger går på universitetet, skriver universitetsstuderende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Gentagne gange står de folkevalgte i kø for at tage æren for min - og mange andre nydanske pigers uddannelse.

Argumentet er: Når en nydansk kvinde på universitetet, så skyldes det, at 24-års reglen er en succes.

Vås!

For nej, Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt, det er ikke jeres fortjeneste, at jeg med kurdisk baggrund har valgt at læse statskundskab på Københavns Universitet.

Det er hverken 24-års reglen eller 00’ernes febrilske stramninger af udlændingelovgivningen, der er den forklarende faktor, når jeg snart skal afslutte det sidste år på en af landets sværeste universitetsuddannelser.

Sig mig engang, hvad bilder I jer egentlig ind? Alt andet lige er det positivt at være vidne til en diskussion, hvor politikere nu taler om nydanske kvinder som en succeshistorie og ikke som en byrde for det danske samfund.

Diskussionen lider dog et alvorligt knæk, når politikere ikke giver æren for denne positive udvikling til kvinderne selv, men til sig selv.

Mange politikere argumenterer sådan: De unge piger med ikke-vestlig baggrund uddanner sig nu i større omfang end nogensinde før. Og det skyldes 24-års reglen, som ifølge fhv. statsminister Lars Løkke Rasmussen er sket under hans vagt.

SIGNATUR

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter