Yemen går dyster fremtid i møde

Kuldsejlet. »Yemen vil blive som Somalia, hvis jeg bliver væltet«, har Yemens præsident Ali Abdullah Saleh (bill.) tidligere udtalt. I virkeligheden er Yemen allerede godt på vej og regnes - ligesom netop Somalia - til klodens 'fejlslagne stater'. Arkivfoto: AP
Kuldsejlet. »Yemen vil blive som Somalia, hvis jeg bliver væltet«, har Yemens præsident Ali Abdullah Saleh (bill.) tidligere udtalt. I virkeligheden er Yemen allerede godt på vej og regnes - ligesom netop Somalia - til klodens 'fejlslagne stater'. Arkivfoto: AP
Lyt til artiklen

Dag for dag vokser Yemen frem på den internationale lystavle.

For få år siden et ukendt sted i Mellemøsten. I dag i fokus for de globale terrortrusler. Stadig hyppigere hører man fra amerikansk side Yemen sidestillet med det krigsramte Afghanistan. Man møder endog påstanden, at som Afghanistan og Somalia er Yemen det tredje ben i en farlig trekant af terror, af ’fejlslagne stater’. Med fejlslagen mener man, at deres statsstruktur er under sammenbrud, og at regeringen ikke mere har kontrol med landet. Yemen er i dag ikke en terrorrede, som man ofte hører. Men jeg fik under mit nylige besøg i landet et klart indtryk af, at al-Qaeda siden foråret har øget sine militære aktioner i landet, rettet mod regeringsmål. Al-Qaeda i Yemen har med al-Qaeda i Saudi-Arabien i fjor dannet al-Qaeda på Den Arabiske Halvø (AQAP). AQAP’s slagkraft er større og de strategiske fordele er oplagte, med tilholdssteder inde i yemenitiske stammeområder.
LÆS OGSÅ
Yemens militær dræber al-Qaedaleder

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her