0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sociale medier får os til at dyrke sport

Netop nu ser vi en eksplosion i antallet af specialiserede sociale medier med fokus på sport og motion.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DRESLING JENS
Foto: DRESLING JENS

NetFællesskaber. Nye idrætsfællesskaber vokser frem på nettet i disse år. Det kan for eksempel være en løbeklub, som opstår på nettet, og som siden måske udvikler sig til en forening og et mødested i den virkelige verden. Arkivfoto

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vi tænker sjældent over, hvor stor en rolle teknologi spiller for idrætten.

Sejlsport, tv-sport, løbesko, stopure, kunstgræs og trampoliner er blot et lille udpluk af naturlige ingredienser i idrætten, som er resultater af mange års teknologisk udvikling.

Teknologi vil således – uanset om idrætsverdenen selv ønsker det – altid påvirke idrætten, og i de senere år har især internettet bidraget til en række hastige forandringer af idrætsbilledet.

Eliteidrætten fylder mere og mere på nettet, men i de seneste år er der sket en endnu mere opsigtsvækkende eksplosion i idrætsrelaterede internettjenester rettet mod almindelige motionister. Helt nye fællesskaber med stort deltagerpotentiale opstår uafhængigt af det traditionelle foreningsliv.

Da jeg tilbage i 1998 oprettede en hjemmeside for et lukket studiefodboldhold, var der stor interesse for at læse kampreferater og se topscorerlisten, men hjemmesidens forum fungerede ikke. Der var ét indlæg på et år.

Men både teknologien og folks internetadfærd har ændret sig markant de seneste 10 år, hvor sociale medier som Facebook, YouTube og Twitter er gået ind i hverdagssproget. Det er mere reglen end undtagelsen, at man er social på nettet og kommunikerer på kryds og tværs.

Dette forhold smitter i høj grad af på idrætten. I de senere år er en række sociale og organisatoriske sites målrettet den brede idræt dukket op i Danmark. Men hvad betyder det egentlig for idrætten, at disse nye sociale ’idrætsarenaer’ byder sig til?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce <