Der er for mange dårlige pædagoger

Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)
Tegning: Jørn Villumsen (arkiv)
Lyt til artiklen

»De observationer, jeg foreløbig har foretaget, viser, at vuggestuebørn nogle steder får meget, meget lidt voksenkontakt. Jeg har observeret steder, hvor små børn får 15 minutter på en hel dag, og én gang har jeg set en 14 måneder gammel dreng tulle rundt helt alene i fem kvarter, uden at nogen voksne kontaktede ham. Det er jo grotesk. Hvis de her børn så kommer hjem, hvor far og mor heller ikke har ret meget tid, så får de slet ikke nok af den kærlighed og omsorg, som de har så meget brug for«. Sådan ser billedet af mange danske børns virkelighed ud ifølge forskeren Ole Henrik Hansen, der er ph.d.-stipendiat på DPU, Aarhus Universitet.

Han er i øjeblikket i færd med at lave en afhandling om det 0-3-årige barn i vuggestuen og dets relation med de voksne, med særligt fokus på sprogudvikling. Er det det, du ser mest af?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her