0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der er for mange dårlige pædagoger

Nogle steder får små børn et kvarters voksenkontakt i løbet af en dag, mener ph.d.-stipendiat Ole Henrik Hansen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»De observationer, jeg foreløbig har foretaget, viser, at vuggestuebørn nogle steder får meget, meget lidt voksenkontakt. Jeg har observeret steder, hvor små børn får 15 minutter på en hel dag, og én gang har jeg set en 14 måneder gammel dreng tulle rundt helt alene i fem kvarter, uden at nogen voksne kontaktede ham. Det er jo grotesk. Hvis de her børn så kommer hjem, hvor far og mor heller ikke har ret meget tid, så får de slet ikke nok af den kærlighed og omsorg, som de har så meget brug for«.

Sådan ser billedet af mange danske børns virkelighed ud ifølge forskeren Ole Henrik Hansen, der er ph.d.-stipendiat på DPU, Aarhus Universitet.

Han er i øjeblikket i færd med at lave en afhandling om det 0-3-årige barn i vuggestuen og dets relation med de voksne, med særligt fokus på sprogudvikling.

Er det det, du ser mest af?

»Noget tyder på, at det ser rigtig skidt ud flere steder. Nogle gange kan jeg næsten ikke holde ud at lave de her observationer i vuggestuerne, for det er seriøst trist. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at børn indretter sig. Du kan udsætte børn for næsten hvad som helst, så indordner de sig, men de går rundt som små zombier, som bare venter på at blive hentet. Det er så forkert«.

Hvad betyder det?

»Vi får nogle sårbare, ulykkelige børn af det her. Det er ikke tilfældigt, at man de sidste ti år har set langt flere børn med opmærksomhedsproblemer. Den slags problemer skyldes især manglende opmærksomhed i den tidlige barndom«.

Bør man så lade være med at sætte børn i vuggestue?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts