Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Vi piger knokler, og drengene tager det roligt

Lyt til artiklen

Johanne Büchert, gymnasieelev

Her i 2. g føler jeg mig presset, selv om jeg ikke er en 12-tals pige. Det gjorde jeg ikke, da jeg startede i 1. g. Der kom jeg lige fra en efterskole, der havde givet mig andre værdier end de boglige. Men på gymnasiet er der en del piger, der bare er superpiger. Jeg ved ikke, hvordan de bærer sig ad, men de får lavet alle afleveringer. Lige meget hvad lærerne kræver af os, og uanset om vi får lektier for med ti timers varsel, så har superpigerne tjek på det. Det skaber en konkurrence-stemning mellem pigerne på skolen, som drengene ikke bliver blandet ind i. Presset sætter sig nogle gange i min krop, så jeg bliver ustyrlig træt, samtidig med at mit hjerte banker hårdt, når jeg tænker på, hvad jeg skal nå at lave. Og de symptomer kan jeg genkende hos mange af de andre piger fra gymnasiet.

Men vi snakker også rigtig meget om karakterer og afleveringer, når vi er sammen. Der synes jeg, at drengene er bedre til at tage det roligt. Det virker faktisk, som om de har den fedeste tid i deres liv, mens vi piger knokler derudad.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her