Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bedstemor har ikke ansvaret for dine børn

Ansvaret for dine børn og deres opdragelse kan kun og må være forældrenes.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Jeanette Friis Wøldike.

Jeg ville ønske, at du og jeg kunne tales ved om 30 år, hvor du så vil have nået min alder. Til den tid vil du have lagt dit arbejdsliv med stress, jag, børn og terminer bag dig, og måske er du selv blevet bedstemor.

Jeg kan sagtens huske nætterne med syge børn på armen og angsten for en fyring om hjørnet. Der var ingen bedsteforældre at ty til, da de endnu var på arbejdsmarkedet.

Vi ville ligesom dig (Pol. 31.7.) gerne det hele. Men drømmen om hus, bil og ferierejser kunne ende i et mareridt, hvis man ikke kunne holde fast i sadlen.

LÆS MERE

Jeg vil spare dig for de beslutninger, som vi tog, og blot fortælle dig, at vi nåede vores mål: tre velfungerende børn med gode uddannelser, der kan klare sig selv og tager ansvar for deres eget liv, som vi selv gjorde.

Mere kan man vel ikke forvente?

Mange i vores generation har været på arbejdsmarkedet i flere år, end du aner – nogle helt fra teenageårene – og vi tillader os nu at være ’egoistiske’, som du kalder det, når vi nyder vores otium.

Nu indhenter vi det, vi ikke nåede tidligere, og du bør være glad på din mors vegne, at hun stadig er rask og rørig og har nogle interesser, som hun er optaget af. Og nej, din mor har ikke ansvar for dine børn, ej heller deres opdragelse, som kun kan og må være forældrenes.

Du fortæller, at du har en akademisk uddannelse og er klog. Derfor forstår jeg ikke, at du ikke evner at indrette dit liv efter det ansvar, du har påtaget dig ved at sætte tre børn i verden. Du har råd til at betale en barnepige, når du er træt af din tilværelse med kun børn.

I en alder af 70 år har jeg statistisk set 10 gode år tilbage at leve i, og de år vil jeg bruge på det, jeg lyster og selv bestemmer over.

Du og jeg mødes jo ikke om 30 år, men hvis det var muligt, er jeg sikker på, at du har nået dine mål og vil være blevet endnu klogere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden