Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat

Jeg kører med stor fornøjelse i en bulet Berlingo

Gymnasielærer Nikolaj Theil siger at lykke kan købes for penge - men det omfatter ikke os alle.

Debat

I lørdags bliver vi af Nikolaj Theil belært om, at 'Lykken er noget, man kan købe for penge'.

Først tror man, at det er ironisk. Om ikke andet, fordi det ville være surt, når man kun har en spinkel pension. Men Theil slynger om sig med mærkevarenavne, som han vel ikke alle sammen selv kan have opfundet, selv om vi her på egnen ikke kender dem.

LÆS NIKOLAJ THEILS

Og tænk, jeg kører med stor fornøjelse i en let bulet Berlingo fra 1999, alle mine børn er – med stor stolthed – blevet trillet i arvede barnevogne, hvis mærke vi aldrig har spekuleret over, min mobiltelefon er fra før 2008, og faktisk tror jeg, at vi glæder os mere ved ’at iagttage støvpartiklerne danse i en solstråle’ end en shoppingtur i Magasin.

Jeg erindrer i hvert fald ikke, hvornår jeg sidst var i Magasin.

Det pudsige er, at ingen, jeg omgås, synes at være misundelige på andres store både, biler og barnevogne, selv om deres eget er mindre. Og som undgår mærkevarer, fordi vi ikke vil betale for, men i givet fald skulle betales for at bære rundt på reklamer.

Men vi bor så også i Vandkants- eller Udkantsdanmark, så måske er hele den menneskehed af misundelige, som Theil mener har det som ham, men ikke tør springe ud af skabet, en gruppe, som nok findes, som nok er stor; men som ikke omfatter alle.

Og ikke blot fordi de (vi) skjuler sig (os).

Det mest bekymrende er nok, at Theil som gymnasielærer – ufrivilligt? – poder sine ikke blot materialistiske, men indskrænket materialistiske synspunkter og værdier i sårbart materiale.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden