Medierne elsker at fremstille ambitiøse piger som nogle, der er i konstant fare for at bukke under med stress eller angst. Men det er både unfair og diskriminerende over for alle os ’12-tals-piger’, der trives med høje ambitioner.
Må en 12-tals-pige ikke være i balance med sig selv?
Medierne elsker at fremstille ambitiøse piger som nogle, der er i konstant fare for at bukke under med stress eller angst. Men det er både unfair og diskriminerende over for alle os ’12-tals-piger’, der trives med høje ambitioner.
Må en 12-tals-pige ikke være i balance med sig selv?
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Lyt til artiklen
Henter...
På mit studenterbevis står et ensomt 7-tal. Det kan da godt ærgre mig lidt. Og det kan fortsat ærgre mig, hvis der tikker et 10-tal ind i stedet for et 12-tal. For jeg er, hvad man kalder en vaskeægte 12-tals-pige. En, der stræber efter det perfekte og skuffes over det næstbedste. Og det reaktionsmønster hviler jeg skidehamrende godt i.
Kort sagt: Mig og mine ambitioner har det rigtig godt sammen. Det har vi haft gennem folkeskolen, gymnasiet og nu universitetet. Lektier har været min træning, undervisning mine kampe, og jeg har betragtet uddannelse som min sport og ambitiøse hobby.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.