Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medierne elsker at fremstille ambitiøse piger som nogle, der er i konstant fare for at bukke under med stress eller angst. Men det er både unfair og diskriminerende over for alle os ’12-tals-piger’, der trives med høje ambitioner. Kilde: Politiken TV

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Må en 12-tals-pige ikke være i balance med sig selv?

Medierne elsker at fremstille ambitiøse piger som nogle, der er i konstant fare for at bukke under med stress eller angst. Men det er både unfair og diskriminerende over for alle os ’12-tals-piger’, der trives med høje ambitioner.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På mit studenterbevis står et ensomt 7-tal. Det kan da godt ærgre mig lidt. Og det kan fortsat ærgre mig, hvis der tikker et 10-tal ind i stedet for et 12-tal. For jeg er, hvad man kalder en vaskeægte 12-tals-pige. En, der stræber efter det perfekte og skuffes over det næstbedste. Og det reaktionsmønster hviler jeg skidehamrende godt i.

Kort sagt: Mig og mine ambitioner har det rigtig godt sammen. Det har vi haft gennem folkeskolen, gymnasiet og nu universitetet. Lektier har været min træning, undervisning mine kampe, og jeg har betragtet uddannelse som min sport og ambitiøse hobby.

Problemet er, at mit selvbillede ikke harmonerer med samfundsdebattens fremstilling af stræbsomme piger, der ifølge flere mediers ensporede vinkling altid døjer med stress, angst og depression.

Senest i Politiken sidste lørdag, hvor man i to artikler kunne læse, at unges selvbillede knækker under drømmen om at være perfekt. Særlig de sygeligt arbejdsomme piger bukker under for deres eget høje ambitionsniveau.

LÆS DEBAT

Denne stigmatiserende 12-tals-hat bliver efterhånden puttet ned over hovedet på alle, der stræber efter at gøre deres bedste. Selv har jeg uendelig svært ved at genkende mig i profetierne om diverse følgediagnoser, for jeg lever rent faktisk i fin balance med mine ambitioner.

Debatten om de ambitiøse piger bærer præg af kønsdiskrimination. Det kan ikke være udtryk for andet, når man ligefrem har fremelsket en så fornedrende titel som ’12-tals-piger’ til at tøjle tøserne.

Hvorfor taler vi aldrig om 12-tals-drenge? Skyldes det, at ambitioner og arbejdspres anses for at være mere naturligt og acceptabelt hos det mandlige køn, mens det modsatte er tilfældet blandt kvinder?

Ambitioner findes jo i den grad også hos mænd, men dem vrænger vi sjældent på næsen ad. Ambitioner er øjensynlig sværere at forene med feminine idealer.

Jeg oplever selv, at jeg helst skal holde min kæft med mine ambitioner. Hvis først jeg åbner munden, møder jeg hurtigt blikke, der dømmer mig som usmageligt maskulin eller et skrantende psykisk tilfælde.

LÆS DEBAT

Ved konstant at knytte pigernes ambitionsræs op på diverse diagnoser gør debatten grov forskel på risikoen for henholdsvis drenge og piger.

Sådanne toner kan man også finde i Politikens to artikler, der bygger på en ny rapport om børn og unges mentale helbred fra Vidensråd for Forebyggelse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nuvel, jeg anerkender, at artiklerne bygger på rapportens tal, der viser, at pigerne har et lille negativt forspring i forhold til drengene. Men den lille forskel blæses helt ud af proportioner i den bredere debat, hvor piger fremstilles som de flittige, der balancerer på ambitionernes porøse grund, mens drengene er de intelligente, der ser tilbagelænet på verden og ved med sig selv, at alt nok skal gå.

Ved igen og igen at fokusere på de samme arketypiske fremstillinger skaber debatten ensporede fortællinger. Vi identificerer os i høj grad med de ting, der bliver sagt om os, og hvis man som pige kategorisk kun kan være i risikozonen, når man har ambitiøse mål, kan det hurtigt blive en selvopfyldende profeti.

LÆS KRONIK

Det er derfor helt nødvendigt, at debatten fortæller forskellige historier om de ambitiøse piger, så vi, der lever i balance med vores høje ambitioner, også har en fortælling at genkende os selv i.

Den grove generalisering er ikke bare med til at skabe identifikationsforvirring. Den er også med til at bremse ligestillingen blandt piger og drenge og dermed bremse potentialet for en kommende generation af dygtige kvinder.

Med ambitioner på første række i klasselokalerne er der også mulighed for præstationer af første klasse på arbejdsmarkedet. Derfor skal vi huske at opmuntre i stedet for at holde troen på eget værd nede gennem fordummende udtryk som ’12-tals-piger’ og debattens evige vinkel.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden