Jeg nægter at tro, at svenskerne er bedre mennesker end os

Tegning: Mette Dreyer
Tegning: Mette Dreyer
Lyt til artiklen

Statsminister Helle Thorning-Schmidt udtalte i en følelsesladet tale ved Folketingets åbning 7.10. bl.a.: »Jeg vil appellere til det danske folk om at åbne sine hjerter for de nødstedte mennesker, vi nu ser rundt omkring i verden. Den utrolige hensynsløshed i den defekte verden, vi ser i vor absolutte nærhed, er så alvorlig, at flere og flere mennesker vil blive tvunget til at flygte til Europa og Danmark. Det vil medføre store omkostninger. De er så omfattende, at de vil lægge yderligere begrænsninger på, hvad der er plads til af offentlige udgifter. Derfor lover vi stort set ingenting [med henblik på det kommende valg] ... Nu beder jeg det danske folk om at have tålmodighed med dette. Vis tolerance, og vis, at I kan huske, at vi har gjort det før. Vi har set mennesker komme fra undertrykkelse; de har lært dansk, fået job og er nu med til at bygge et bedre og friere Danmark«.

Ups, undskyld, jeg har rod i mine papirer; det citerede var den svenske borgerlige statsminister Fredrik Reinfeldts tale (fordansket), da han 16. august indledte sin valgkampagne med henblik på det kommende rigsdagsvalg.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her