Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cyklister. Min datter er blevet kørt ned på dosseringen af en cyklist, som mente at eje retten til sin bane, skriver Thue Ravn.
Foto: KLAUS HOLSTING (arkiv)/POLITIKEN

Cyklister. Min datter er blevet kørt ned på dosseringen af en cyklist, som mente at eje retten til sin bane, skriver Thue Ravn.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Glemte angrebet cyklist at vise hensyn i trafikken?

Hensynsløshed bliver ofte en udløsende faktor for aggression i trafikken.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lisa Nissen beskriver (Pol. 25.10.), hvordan hun som cyklist langs Peblinge Sø fik sin dag ødelagt af en brutal motionsløber, der slog hende.

Som formentlig de fleste, der læste hendes beretning, blev jeg umiddelbart grebet af stor medfølelse med hende og harme imod voldsmanden. For vold er altid uacceptabelt.

LÆS LISA NISSENS INDLÆG

Men hvad nu, hvis der var tale om nødværge fra motionsløberens side? Jeg bor selv ved Søerne og færdes dagligt som cyklist, gående eller motionsløber langs med Søerne.

Også jeg har oplevet trafikale konflikter på promenadestien ved dosseringen, hvor kun en tynd hvid midterstribe adskiller cykler fra gående.

Jeg har ikke oplevet voldelige motionsløbere, men min datter er blevet kørt ned på dosseringen af en cyklist, som mente at eje retten til sin bane. Ligeledes har jeg selv været tæt på at blive påkørt af spøgelsescyklister, som misforstår meningen med den hvide midterstribe og tror, at begge sider af stien tilhører dem: en side til hver retning ligesom ude på gaden. Af Lisa Nissen’s beskrivelse fremgår ikke, hvilken side af striben hun selv kørte på.

Lisa Nissen angriber modpartens manglende overholdelse af almindelige færdselsregler, men mener tilsyneladende ikke, at hun selv behøver overholde færdselslovens allervigtigste regel om at udvise hensyn og agtpågivenhed.

Hun vedgår nemlig, at hun for ikke at ramme en modkørende cykel valgte at fortsætte direkte imod motionsløberen for at presse vedkommende. Om hendes cykel evt. ikke var udrustet med bremser fremgår ikke. Men hvis løberen har følt sig i fare for en direkte påkørsel, kan hans utilgivelige voldshandling altså også have været en nødværgerefleks.

Jeg vil ikke frikende motionsløberen eller angribe Lisa Nissen, som uden tvivl har haft en chokerende, ubehagelig oplevelse.

LÆS DEBAT

Men hun bruger sit indlæg til at fremstille frådende motionsløbere som fremtrædende eksempler på en stigende aggression blandt trafikanter.

Min oplevelse er imidlertid, at rethaverisk hensynsløshed er et langt hyppigere forekommende problem i trafikken uanset færdselsmiddel.

Og netop hensynsløshed bliver desværre ofte en udløsende faktor for aggression som den, Lise Nissen blev udsat for.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden