Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pak nu kvindeforagten væk, Dennis Nørmark

Det er noget vrøvl, når antropolog Dennis Nørmark påstår, at ingen borgerlig-liberale markerer sig i ligestillingsdebatten.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg blev vred, da jeg åbnede Politiken i lørdags. Ikke så meget fordi jeg med navns nævnelse blev anklaget for at være ubegavet, for ikke at have læst de rigtige bøger og for kun at have fået plads i medierne, fordi der er nogle »kastrationsangste mænd«, der har taget mig »under deres vinger«. Den slags nedladende sniksnak er jeg vant til, og det kan jeg fint leve med.

Ja, i disse tider, hvor kvindelige debattører i massevis modtager trusler om voldtægt og død, er det vel egentlig ret billigt sluppet.

Nej, på egne og ligesindedes vegne blev jeg vred over påstanden om, at ingen borgerlige debattører markerer sig på ligestillingsområdet. Og at man ikke må kalde sig liberal, hvis man ikke sluger nyfeministernes tossede og totalt udokumenterede påstande om, at kvinder er svage ofre, som ikke kan klare sig i konkurrencen med mænd, fordi de konstant snubler over usynlige patriarkalske strukturer.

Alt sammen fremført af Dennis Nørmark – forfatter, antropolog og partner i virksomheden Living Institute, som bl.a. rådgiver om flere kvinder i ledelse.

LÆS DENNIS NØRMARK

Nørmark tager fejl. Ikke alene er der mange stærke borgerlige stemmer i kønsdebatten, de samme stemmer kan også tage meget af æren for, at vi overhovedet diskuterer køn og ligestilling i dag.

For fem år siden var den danske ligestillingsdebat stendød, og Kvinfo og Dansk Kvindesamfund var sjældne gæster i debatprogrammerne. Men så tog det borgerlige modspil fart. Siden da har medierne jævnlig været fyldt med debatter, hvor borgerlig-liberale, som blot ønsker lige muligheder, står over for nyfeminister, som også vil have resultatlighed – altså at f.eks. bestyrelsesposter og barsel er fuldstændig ligeligt fordelt.

Når Dennis Nørmark påstår, at ingen borgerlig-liberale markerer sig i ligestillingsdebatten, virker det derfor højst besynderligt. Hvordan kan han sige det? Modsat Nørmark går jeg ikke rundt og mener, at mine moddebattører er ubegavede. Tværtimod.

Det må give mening på en eller anden måde, så måske skal man forstå ham således, at ingen liberale mener det samme om ligestilling, som han mener? For det er jo sådan set fuldstændig korrekt.

Og når ingen liberale gør dét, er det selvfølgelig, fordi liberale sætter individet før gruppen. Menneske først – kvinde eller mand, sort eller hvid, muslim eller kristen dernæst. Det enkelte menneskes rettigheder og frie valg er altid vigtigere end gruppen.

LÆS RASMUS BRYGGER

Men det bekymrer ikke Nørmark. I stedet mener han, at man som liberal er tvunget til at erklære sig enig med nutidens feminister, fordi en liberal tænker som John Stuart Mill gik ind for kønnenes ligestilling – vel at mærke på en tid, hvor kvinder manglede helt basale rettigheder og ingen stemme havde i det offentlige rum.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er selvfølgelig noget værre sludder, for der er himmelvid forskel på fortidens ligestillingsforkæmpere, som netop opfattede kvinder som stærke individer med krav på de samme rettigheder som mænd, og så nutidens feminister, som ser kvinder som svage ofre, der ikke kan klare sig i konkurrencen med mænd, selv om de har samme rettigheder.

De gamle liberale tænkere gik ind for ligestilling i form af lige rettigheder – ikke resultatlighed. Det sidste er en ny opfindelse, som det faktisk giver rigtig god mening at være imod, hvis man er liberal. For man kan ikke få resultatlighed mellem kønnene uden samtidig at ensrette og underkende menneskers frie valg.

Og et frit valg, det er det jo netop, når mange kvinder i dag vælger at arbejde på deltid, tage lang barsel og undlade at søge lederstillinger. Moderne kvinder er stærke, intelligente og uafhængige. Moderne kvinder ligger ikke under for mænd – hverken for deres egen mand eller for mænd generelt. Moderne kvinder kan vælge at gøre karriere, og i så fald gør de det lige så godt som mænd, eller de kan vælge at nedprioritere karrieren, og i så fald gør de det, fordi de ønsker det.

Det er i virkeligheden et udtryk for dyb kvindeforagt, når Nørmark og andre nyfeminister mener, at kvinder lider af falsk bevidsthed – at kvinder ikke er stærke, intelligente eller bevidste nok til at tage ansvar for deres egne valg. At kvinder er ofre.

Som liberal tror jeg derimod på kvinders styrke. Så det er ikke andet end en gigantisk stråmand, Dennis Nørmark stiller op, når han påstår, at der hos borgerlig-liberale meningsdannere er en »udbredt opfattelse af, at kvinder lidt er nogle nips, som har bedst af at gå derhjemme«.

LÆS HENRIK MARSTAL

Det er selvfølgelig noget vrøvl, som han overhovedet ikke kan dokumentere. Samme dokumentationsproblem har han, når han påstår, at virksomheder med kvinder i bestyrelsen og ledelsen »simpelthen er bedre drevne forretninger«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det kan ikke underbygges videnskabeligt, og det er da også dybt ulogisk, at det frie marked – som man må gå ud fra, at Nørmark som liberal har stor tiltro til – skulle fostre så mange virksomhedsledere og aktionærer, der åbenbart foretrækker at være mandschauvinistiske frem for at tjene penge.

Jeg vil opfordre Dennis Nørmark til at pakke perfiditeterne og kvindeforagten væk og i stedet finde respekten og dokumentationen frem.

Så kan det være, at han kan bidrage konstruktivt til den borgerlige kønsdebat, som faktisk lever og har det utrolig godt.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden