0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Man skal ikke være bums for at være alkoholiker

Jeg stoppede med at drikke i tide. Det kan ikke ses på mine levertal, og jeg kan drikke alkoholfri øl til julefrokosten, uden at det udløser alkoholtrang. Med denne Kronik ønsker jeg at gøre det lidt lettere for andre også at skære ned eller stoppe.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

DER ER GANSKE få grunde til at holde sig fra øl og snaps til en julefrokost. At være gravid - tillykke! At være muslim - har du så aldrig været fuld? At være i bil - du kan jo godt tage et enkelt glas, det sker der ikke noget ved.

For mig ville der ske noget ved det; jeg er alkoholiker. Det er ligegyldigt for det meste af Kongeriget Danmark, men i de år, hvor jeg kæmpede med at få styr på alkoholen, savnede jeg en fortælling som den, jeg nu selv kan give videre. Jeg kan fortælle, - hvordan det er at være alkoholiker for mig, - hvorfor jeg synes, at jeg havde et problem, - hvorfor det var svært at stoppe med at drikke, - at det kan lade sig gøre for nogle af os at stoppe i tide, - og at vi kan gøre det meget lettere for andre at stoppe eller skære ned.

DET ER anderledes at være alkoholiker, end jeg havde regnet med. Tilværelsen er nemmere, ikke sværere. Da jeg ikke var alkoholiker, havde jeg tømmermænd et par gange om ugen og var stærkt bekymret og flov over mit forbrug. Nu kæmper jeg hverken med forbruget eller med bekymringen og skammen over det, fordi jeg ikke drikker. Jeg er afhængig, men det føles ikke sådan.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts