Vi burde se på musik, som vi ser på sport

Lyt til artiklen

MUSIKOPFATTELSEN er ude af vater i Danmark. Måden, vi ser på musik på, er der noget galt med, oplever jeg. Ikke at musikken ikke fylder noget. Der er f. eks. masser af musik i tv: ' X Factor', MGP, Voice og Voice Junior. Og det er i mine øjne rigtig fint, at disse programmer findes. Jeg elsker at se 'X Factor'. Efterhånden hører det ligesom til fredagens rytme.

Det er uomtvisteligt godt drama og en god fortælling. Men det har cirka lige så meget med virkeligheden at gøre som Disney Sjov, som det jo også ligger lige op ad. Det er god familieunderholdning, that's it! Kort tid efter at vinderen er udråbt, eksisterer tv-musikken ikke længere i folks hverdag. Tv-musikken øger heller ikke antallet af musikere. Antallet af børn og unge, der gerne vil optræde med musik (for at blive kendte sangere), bliver sandsynligvis øget. Men antallet af børn og unge, der vil spille på instrumenter eller producere musik, stiger ikke, vil jeg påstå. For musikken kommer ikke ud i virkeligheden. Den bliver i fortællingen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her