Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du graver grøfter, Carsten Jensen

Hvem andre end Carsten Jensen har dog et sådan farveløst syn på verden?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Måske bør jeg fortælle, at jeg er jødisk. Så jeg følte mig godt ramt i søndags – som dansker på mine værdier, og som jøde på min person.

Spørgsmålet blev derfor, om jeg har nogen fremtid her. Trods svinekød, cheeseburgere og arbejde om lørdagen angribes jøderne endnu en gang.

Jeg indså dog hurtigt, at mit spørgsmål var dumt. I takt med at jeg grublende gik mod synagogen søndag formiddag, voksede der nemlig det varmeste hav af fællesskab, blomster og stearinlys frem på fortovet. Dagen efter var fortovet helt forsvundet. Tusind tak!

Det er denne samhørighed, som gør Danmark til mit hjemland. Desværre er Carsten Jensen med sine hadefulde ord (Pol. 16.2.) med til at ætse den bort.

Ekstremisterne vil sætte dagsordenen, spår han. Men indtil videre er de få, og han er selv en af dem.

Den tid, hvor jeg kun oplever sympati, kalder han kold. De politikere, hvis støtte jeg er så taknemmelig for, kalder han iltfattige og matte. De mord, vi alle sørger over, kalder han selvforskyldte.

Når han skelner mellem et 'vi' og et 'danske muslimer', er den grøft, han graver, ikke spor mindre end ekstremisternes

Om det er dårlig integration, Irakkrig eller mental retardering, der denne gang er årsagen til terrorismens ækle ansigt, ved hverken jeg eller Carsten Jensen. Hans behov for at tænde bål alle vegne undrer mig derfor.

Når han skelner mellem et ’vi’ og et ’danske muslimer’, er den grøft, han graver, ikke spor mindre end ekstremisternes. Og ved at påstå, at dette vi er overbevist om, at volden ligger på lur i muslimernes religion, kultur, historie, vrede og i deres sind, sætter han ikke bare én gruppe i bås, men sætter tværtimod os alle sammen i bås.

Hvem ellers har dog et sådan farveløst syn på verden? De folk, han angriber. Folk, der insisterer på at male fanden på både højre og venstre væg, når det, landet allermest har brug for, er fællesskab. Vi kan alle dage grave grøfter, kaste mudder og vende hinanden ryggen.

Vi kan alle dage skabe et samfund som Carsten Jensens. Men det er ikke det, vi vil – vel?

Nej, vores svar bør være fællesskab. Sort som hvid, jøde som muslim. Sammen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden