Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mange af de studerende fatter jo ikke en bønne

Lektor Steen Laugesen Hansen fra Niels Bohr Instituttet spørger: Hvorfor skal min undervisning bedømmes af dumme og dovne studerende?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Hvorfor skal min undervisning bedømmes af dumme og dovne studerende, som slet ikke burde være på et universitet?«. Sådan spurgte lektor Steen Laugesen Hansen fra Niels Bohr Instituttet i den forgangne uge i et debatindlæg i Universitetsavisen og langede ud efter universiteternes evalueringssystem. Indlægget er siden blevet citeret flittigt på de socialde medier og i landsdækkende aviser.

Steen Laugesen Hansen – hvad er problemet?

»Nogle studerende fatter simpelthen ikke en brik af den undervisning, de modtager. Og her taler vi altså om undervisning, der foregår på et niveau, som burde være forventeligt af en universitetsstuderende. Men de bliver frustrerede, fordi de ikke er i stand til at følge med, og så påstår jeg altså, at de ikke har forudsætningerne for at evaluere kvaliteten af undervisningen. Det er ikke i orden, at jeg som underviser skal få på puklen for at stille ’vanvittigt komplicerede opgaver’, der i grunden ikke er det«.

Du kalder studerende dumme og dovne. Hvad bygger du det på?

»Det faktum, at alt for mange studerende i dag mangler helt elementære færdigheder. Jeg har selv lavet forsøget og stillet mine nyoptagne studerende ganske enkle spørgsmål om brøk- og procentregning, og en kæmpestor del kan simpelthen ikke svare rigtigt. Her taler vi endda om veterinær- og dyrlægestuderende, der er kommet ind på høje karaktergennemsnit. Og når jeg afslutningsvis på semestret retter eksamensopgaver, er det ofte indlysende for mig, at de her mennesker har været sat af lige fra starten. De har slet og ret ikke haft en chance for at komme igennem faget. Derfor er det selvfølgelig ikke så mærkeligt, at de brokker sig i evalueringerne efterfølgende, for de fatter jo ikke en bønne«.

Gudskelov har vi endnu stadig et flertal, som rent faktisk dur til noget

De er vel ikke dummere, end at de er blevet optaget på universitet. Er du ikke lidt skinger?

»Nej, ikke når det kommer til den her gruppe, men lad mig også understrege, at jeg bestemt ikke opfatter alle studerende som dumme og dovne. Gudskelov har vi endnu stadig et flertal, som rent faktisk dur til noget. Der er bare en gruppe, som aldrig burde have været på universitetet. Det er dumme studerende, som hellere vil have underholdende undervisning, der ikke indeholder så mange formler og den slags. Og jeg kan altså bare konstatere, at gruppen, der klager over for svær undervisning, bliver større og større for hvert år, selvom niveauet på ingen måde er blevet hevet over tid«.

Det kunne lyde som om, at du er blevet evalueret negativt. Er det i virkeligheden bare det, du er sur over?

»Klappede alle de studerende i deres små buttede hænder, havde jeg nok ikke konstateret problemet, men du har fuldstændig ret i, at min egen undervisning ikke nødvendigvis er særlig god. Problemet er bare todelt, for det her drejer det sig mere om, at man fra universitetsledelsens side fuldstændig mangler at tilbyde undervisere pædagogisk uddannelse. Den diskussion kan vi tage en anden gang, men lad mig her blot slå fast, at det jo på ingen måde er min skyld, at de studerende møder op uden elementære færdigheder og derfor ikke kan følge kurset. For mig at se er det den centrale årsag til, at de kommer så galt af sted«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Underviserne vurderer hele tiden studerende, så de kan blive bedre. Er det ikke meget smart, at det også sker den anden vej?

»Jo, men kun, hvis det foregår på konstruktiv vis. Jeg laver selv evalueringer halvvejs gennem mine kurser, for så har jeg en mulighed for at rette op på de fejl, der nu måtte være. Der kommer bestemt mange konstruktive forslag, for det viser sig nemlig, at problemet med ubrugelige svar fra de dumme og dovne studerende er løst ved, at den gruppe som regel slet ikke dukker op til undervisningen og giver deres mening til kende. Hele finten er nemlig, at den her gruppe ikke skal have indflydelse på evalueringerne, for lægger vi deres mening til grundlag for fremtidig undervisningstilrettelæggelse, vil vi forårsage fatal skade på alt det, der skal gå til alle de mange dygtige og engagerede studerende, jeg heldigvis også møder«.

Så vi skal simpelthen bare nægte de dumme og dovne studerende adgang til evalueringssystemet?

»Fra evalueringerne, ja. Men hvorfor stoppe der? Vi skal da slet ikke lade dem komme ind på universiteterne. Hvis de er dovne og ikke gider bestille noget, så skal vi ikke have dem på universitet. Skal vi rette os efter det, der fra politisk hånd så smukt hedder, at ’vi skal undervise de studerende, vi har, og få alle med’, jamen så skal vi jo starte med at undervise i helt simpel procent- og brøkregning. Det bliver en katastrofe. Nej, vi skal hæve barren for adgangsniveauet, for ikke at riste dem, der rent faktisk hører hjemme på universitet, på bålet«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden