0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan gør vi op med de »dumme og dovne« studerende

Universiteter og politikere har selv et ansvar for svagt motiverede studerende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Niveau. Det nye universitet er et masseuniversitet. Og selvfølgelig har det konsekvenser. Tegning: Roald Als

Poul Aarøe Pedersen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Poul Aarøe Pedersen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det hele begyndte for et par uger siden, da lektor i biofysik Steen Laugesen Hansen skrev et indlæg i Universitetsavisen:

»Hvorfor skal min undervisning bedømmes af dumme og dovne studerende, som slet ikke burde være på et universitet?«, indledte Laugesen Hansen sit indlæg. Og så var debatten ellers i gang.

Berlingske tog straks fat i den markante lektor fra Københavns Universitet. Avisen tog ham på ordet og lavede en rundspørge blandt 1.200 af hans vip-kolleger for at teste, om der var klangbund i anklagerne om de »dumme og dovne studerende«. Det var der:

En tredjedel af vip’erne vurderede, at de studerende fagligt er blevet svagere end for 10 år siden. En lige så stor andel har følt sig nødsaget til at sænke niveauet. Og hver tiende studerende har ifølge vip’erne hverken motivationen eller fagligheden til at læse på universitetet.

»De bedste studerende er lige så gode som før. Der er bare flere af de tunge, dårligt funderede og ikkemotiverede«, som professor Annemarie Surlykke fra SDU indrammede undersøgelsen, der dermed lå i direkte forlængelse af en tilsvarende rundspørge i Politiken fra 2011.

Hovedproblemet er, at politikerne på kort tid har forvandlet universiteterne til en uddannelsesinstitution for alle. For knap 10 år siden optog universiteterne ca. 20.000 studerende på en bacheloruddannelse. Sidste år var det 29.377. En så massiv tilgang har naturligvis konsekvenser for det faglige niveau.

Det er både blå og røde politikere, der har ønsket de mange nye studerende – og så universiteterne, som har fået en fin forretning ud af at lukke de mange taxameterbetalte unge ind i auditorierne.

Hver gang velfunderede analyser har vist, at vi overuddanner i stor stil, har politikerne blot trukket på skuldrene og messet, at vi skal have »den bedst uddannede generation i danmarkshistorien«.

Travlhed er den bedste kur mod dovenskab

Men der er akut behov for politisk handling på de danske universitetsuddannelser – og universiteter og politikere har faktisk gode muligheder på hånden for at vende udviklingen. Her er fem friske forslag:

- Luk færre ind. Som den første forskningsminister har Sofie Carsten Nielsen (R) forsøgt at sætte en prop i tilgangen med sin såkaldte dimensioneringsplan. Sigtet er det rigtige, planen er blot den forkerte. I stedet for at se på, hvilke kompetencer der fremover bliver brug for, vil den skære ned på de uddannelser, der ikke var brug for i går. Der er brug for solide analyser, som skærer ned på de uddannelser, der kun fører til overuddannelse.

- Drop fokus på karakterer. Mens flere universiteter har meldt ud, at de nu vil prioritere kvote 2-ansøgere og satse på faglige tests og samtaler for at finde ud af, om deres kommende studerende er motiverede og klar til en femårig uddannelse, går andre den modsatte vej. Således har KU meldt ud, at man fra 2017 vil afvise studerende, der ikke har mindst 6 i karaktergennemsnit. Dette er naturligvis den helt forkerte vej, hvis man vil have motiverede studerende inden for døren.

- Taxameter bør moderniseres. Indrømmet, det er svært at finde en afløser for taxametersystemet, der udløser betaling, hver gang en studerende består. Men vi ved, at det i dag får undervisere til at lade dumme og dovne studerende bestå, fordi systemet er en pengemaskine. Universitetet bør også få kroner for dem, der dumper. Alt andet skaber utroværdige – kvalitetsdræbende – uddannelser.

- Flere timer. Når hver tredje underviser beskriver de studere