Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARQUARD OTZEN PER/Politiken-Tegning
Foto: MARQUARD OTZEN PER/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook og Instagram skal ikke bestemme over mit sociale liv

Nej, gu’ skal jeg ej lave noget i aften, selv om de sociale medier fortæller os, at vi skal være sammen med folk 24 timer i døgnet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For noget tid siden snakkede jeg lørdag aften med en ven, som spurgte, hvilke spændende planer jeg havde lagt for aftenen. Jeg svarede, at jeg ikke havde nogen.

»Skal du så slet ikke være sammen med nogen«, spurgte han. Hans forbavselse – ja, ligefrem forargelse – var til at tage og føle på. »Nej gu’ skal jeg ej!«, svarede jeg.

I en tid, hvor sociale medier spiller så stor en rolle, er det let at offentliggøre, reklamere og i høj grad karikere sit overdrevene sociale samvær.

Med Instagram på smartphonen kan du i dag ikke drikke kaffe på toppen af Illum med din bedste veninde uden at skulle poste et billede. På Facebook kan du ikke tage i sommerhus med dine venner uden at tjekke ind i Marielyst. Og på Snapchat kan du ikke tage til fest uden at lave en 100-sekunders story. Folk skal se, hvor mange venner du har.

De sociale medier fortæller os, at vi skal være sammen med folk 24 timer i døgnet - ellers er vi ensomme. Det skaber et forvrænget billede af, hvad unge skal leve op til, og hvad ordet ensom overhovedet betyder

Dermed bliver det også tabugjort at have brug for tid alene. Der sættes lighedstegn mellem at være alene og være ensom, men det er to vidt forskellige ting, som de sociale medier har forvrænget.

Vi unge mennesker hjernevaskes dagligt, når vi scroller ned i vores feed med endeløse fingerstrøg for at få vores daglige skud af de sociale medier. Konstant skal vi forholde os til andres tydeligvis manipulerede og falske perfekte liv.

De sociale medier fortæller os, at vi skal være sammen med folk 24 timer i døgnet – ellers er vi ensomme. Det skaber et forvrænget billede af, hvad unge skal leve op til, og hvad ordet ensom overhovedet betyder.

Jeg er ved at være træt af, at man per definition er ensom, hvis man er alene, og det modsatte, hvis man er social. Du kan lige så vel føle dig ensom i et menneskemylder af dimensioner, som du kan føle dig socialt tilfredsstillet alene hjemme på sofaen.

Du skal gøre, hvad du har lyst til – ikke hvad normen dikterer.

Så lad os nu acceptere, at man både har brug for socialt og antisocialt indhold i sit liv som ung – og at du ikke nødvendigvis er ensom af den grund.

Nej, gu’ skal vi ej være sammen med nogen en lørdag aften, hvis vi bare har lyst til at være alene.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden