Studerende, Nathalie Yahya Rosendahl er træt af at høre, at smartphone og sociale medier gør hende stresset: ”Det er sgu kun den dårlige samvittighed, der stresser mig.” Kilde: politiken.tv / Producer: Peter Vintergaard. Klip: Henrik Haupt

Debat

Vi er da ikke en generation af smartphone-narkomaner!

Min generations fordybelsesevne er god, og selvfølgelig kan vi læse en bog.

Debat

Jeg er åbenbart sygeligt afhængig af Facebook, Instagram og af at tjekke min mail. Og jeg er ikke den eneste. Min generation har fået teknologien ind med modermælken, og nu er afhængigheden for mange af os svær at holde fra døren.

Vi er en generation af smartphone-narkomaner, og mens apps og effektivitet har gjort deres indtog i vores verden, er vores evne til at fordybe os skrumpet, siges der.

Det er et kæmpe problem, har jeg hørt igen og igen. Vi unge kan efter sigende ikke engang læse en bog længere, fordi vores hjerneceller er blevet blæst ud – dels af Paradise Hotel, dels især af Facebook og alle de andre apps, der forpester vores kreativitet og dræber vores evne til at være nærværende.

Men er det virkelig rigtigt? Står det virkelig så slemt til, og kan alle sociale medier virkelig være så dårlige for vores liv og udvikling?

Selvfølgelig er det ikke rigtigt.

Der er mange spændende og vigtige diskussioner forbundet med brugen af teknologi og sociale medier. Debatten om overvågning er for eksempel en af dem.

Men kan vi ikke snart stoppe med at tale om, hvor dårlig teknologien er for min generations fordybelsesevne? Det er, ud over en kæmpe generalisering, noget overdrevet vrøvl, der ikke gælder langt størstedelen af os.

Jeg vil ikke betvivle, at der findes mennesker med enorme udfordringer forbundet med at have en smartphone og være nærværende på samme tid. Men det er blevet så moderne at sige, at de sociale medier gør min generation afstumpet og fraværende. Så nu ligger problemet snarere i, at mange får dårlig samvittighed over at være online – også selv om de sagtens kan styre det.

Dybest set tror jeg faktisk, at langt de fleste unge mennesker i min generation bruger teknologien og de sociale medier på en hensigtsmæssig og udviklende måde.

Det er blevet så moderne at sige, at de sociale medier gør min generation afstumpet og fraværende

Ja, det er rigtigt, at jeg ikke altid fordyber mig helt i det, jeg foretager mig. Jeg vælger ikke altid at bruge mange timer fokuseret på en aktivitet, men i stedet hopper jeg ofte fra YouTube-video til YouTube-video. Jeg sidder nogle gange med min telefon i hånden, når jeg ser en film, og hvis filmen ikke interesserer mig særlig meget, så sker det, at jeg læser en artikel på min telefon samtidig eller i stedet for.

Men jeg ser ikke dette som et problem – jeg ser det faktisk som en styrke.

På grund af teknologien er jeg og mange andre unge nemlig øvede i at få det bedste ud af vores tid. For når filmen ikke interesserer os fuldt ud, så spreder vi vores opmærksomhed og læser et par nyhedsoverskrifter samtidig.

Det betyder ikke, at vi ikke kan finde ud af at se en hel film, hvis den virkelig interesserer os. Selvfølgelig kan de fleste af os det.

Uden at ville skære alle unge mennesker over en kam er min opfattelse, at mange i min generation på grund af teknologien er vanvittigt effektive, ekstremt gode til at holde mange bolde i luften og enormt omstillingsparate.

Jeg har for eksempel hørt utallige historier om unge i min generation, der roses af deres ældre arbejdsgivere for at være hurtigttænkende og lærenemme.

Jeg bliver stadig overrasket, når mine forældre stresser over at printe flybilletter og rejseplaner

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det tror jeg netop skyldes, at vi er vokset op i en verden af spontanitet og bevægelighed. Modsat tidligere tider, hvor man som hjælpemiddel måtte hive en side ud af krakkortet, kan vi i dag fare ud ad døren uden at tænke på små detaljer som at finde vej, fordi vi uden besvær kan finde ruten på vores skærm.

Jeg bliver stadig overrasket, når mine forældre stresser over at printe flybilletter og rejseplaner ud, fordi jeg for længst har vænnet mig til, at man bare bruger sin telefon til at checke ind. Omvendt synes mine forældre, at jeg er sjusket, når jeg ikke bruger tid på at printe.

Efter at begrebet om konkurrencestaten har sneget sig ind i debatten, er ord som effektivitet og omstillingsparathed desværre ofte blevet en slags skældsord, som ikke kan gå hånd i hånd med fordybelse og betænksomhed. At påstå, at man er effektiv, kan hurtigt mistolkes som, at man ikke kan gå i dybden med noget. Men hvor er det forkert.

Påstanden om, at min generations brug af teknologi per definition er negativ og går ud over fordybelsen, er blandt andet et eksempel på denne tendens. Men det er ærgerligt.

Som jeg ser det, har teknologien styrket os til at være effektive, når vi har brug for det, så vi i stedet kan fordybe os i de ting, vi virkelig vil bruge vores tid på.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

Henter…

På søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

• Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

Henter…

USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

• Du lytter til Politiken

Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

Henter…

I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce