Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat

Gymnasiet er blevet en pølsefabrik

Vi har erstattet nysgerrigheden til at lære med et karakterræs uden ende.

Debat

Gymnasiet er blevet en fabrik, hvor hovedparten af lærere og elever arbejder manisk for at fuldføre pensum og blive et produkt stemplet med 12-taller.

Vi har erstattet nysgerrigheden til at lære med et karakterræs uden ende.

Jeg startede i gymnasiet i den tro, at det handlede om at danne sig. Jeg var så næsvis, at jeg bildte mig selv ind, at timerne handlede om at reflektere og diskutere emner, der ikke kan måles, men som bygges på fundamentet af individets egen intellektualitet.

Men i gymnasiet er der ikke plads til intellektualitet, der er ikke plads til at have holdninger. Mange fag er i dag bygget op efter et pensum, der gør det let måleligt. Pensum, der gør fag, som filosofi og samfundsfag til et ’korrekt/forkert-fag’.

Det er en dødssynd at anfægte Bourdieus begreber – det ville trække din karakter ned, da samfundsfag handler om at kunne gengive begreber og teorier, som beskriver samfundet sort og hvidt.

Men at diskutere samfundets kompleksitet og disse teoriers utilstrækkelighed i at beskrive samfundet i praksis er udelukket.

Det tjener intet formål, da det ikke er måleligt. Argumenter, der ikke kan hægtes op på teorier og begreber, kan ikke bidrage til karaktererne. Vi er ude på et skråplan. Dette karakterræs, der har gjort gymnasiet til en fabrik af ureflekterede begrebsliderlige elever, må ophøre.

Det er åbenbart skræmmende at skabe timer i gymnasiet, hvor elevers indsats ikke let kan vurderes til et 02 eller 10

Karaktererne er ikke fjenden, men de må nytænkes. Karakterer kan ikke beskrive en persons intellekt eller begavelse, men kan udelukkende beskrive en arbejdsindsats.

Men på grund af de videregående uddannelsers karakterkrav er gymnasiet blevet et mellemled, hvor læring og dannelse er skubbet væk. Gymnasiet er blevet en fabrik, der producerer karaktersnit, som bliver tatoveret i panden og i selvbevidstheden hos studenterne.

Vi skal åbne op for timer og reformere fag, der gør det muligt at diskutere og reflektere. Vi skal have dannelse og integritet frem, vi skal diskutere verdenssituationen, vi skal tro på, at intellekt er drevet af egne tanker, som ikke skal fængsles i et begrebstyranni.

Det er åbenbart skræmmende at skabe timer i gymnasiet, hvor elevers indsats ikke let kan vurderes til et 02 eller 10, men det er den rette vej.

Jeg vil have, at gymnasiet skal gøre mig til et solidt og dannet menneske med et fundament, der giver mig mulighed for at udfolde mig i verden. Jeg vil ikke bare ende med et tal, som i sidste ende ikke er andet end et tal.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts