Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Per Marquard Otzen

Tegning. Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi blev mistænkt for terror på et bibliotek i Kolding

Nu forstår jeg, hvor meget det betyder at have en anden hudfarve i Danmark.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I sidste uge blev jeg sammen med fem medstuderende mistænkt for terror på et bibliotek i Kolding. Det er først nu, jeg for alvor forstår, hvor meget det betyder at have en anden hudfarve i dette land.

Tirsdag 21. april sad vi en gruppe mediedesignstuderende på et bibliotek i Kolding. Det var en helt almindelig dag – vi tegnede på et projekt til Fighters Kolding, en lokal kickboxingklub.

Men efter frokost bankede det på døren ind til grupperummet på biblioteket, og ind kom to mænd iført ganske normalt tøj. Det var politiet, og de kom, fordi de havde modtaget et opkald fra en bekymret borger, der syntes, at det, vi havde gang i, så mistænkeligt ud.

Episoden havde været helt surrealistisk for os, og så alligevel ikke helt. Desværre

Nu var vi så mistænkt for at lave terrorplaner. ’Det må være en joke’, tænkte jeg som det første. Men selv om min samvittighed var ren som sne, kom situationen ikke helt bag på mig. For i gruppen var vi to med iranske rødder, to med bulgarsk baggrund, en etnisk dansker og mig, der oprindelig kommer fra Somaliland.

Det var her, at det pludselig gik op for mig, hvor alvorligt det kan være at have en anden hudfarve i Danmark. Jeg har aldrig i mit liv været så stiv i kroppen eller haft så lidt at sige, som da politiet stod der foran os.

LÆS DEBAT

Jeg sagde nærmest intet, indtil min ven Andreas ville optage episoden med sin telefon. Det reagerede betjentene stærkt på, selv om vi fik sagt, at vi havde alle rettigheder til at filme dem, fordi vi var i det offentlige rum.

Så begyndte en af betjentene at blive aggressiv. Vi skulle sætte os ned og udlevere vores personlige oplysninger til ham, sagde han. Efter 20-30 minutter havde vi stadig ikke fået at vide, om vi var blevet sigtet, og hvad vi var mistænkt for. Civilbetjentene svarede ikke, når vi spurgte. De noterede bare vores personlige oplysninger og sagde »ha’ en god dag«.

Som seks vidt forskellige personer stod vi der og var fuldstændig forvirrede over situationen. Episoden havde været helt surrealistisk for os, og så alligevel ikke helt. Desværre.

Jeg er især skuffet og pinlig over, at tre af mine gruppemedlemmer, som er udvekslingsstuderende i Danmark, skulle opleve, hvordan vi behandler hinanden her i landet

Vi er ligesom mange andre vidner til debatten mod islam og udlændinge i Danmark. For mig var vores møde med politiet og deres mistænkeliggørelse af os et tegn på, hvor paranoide politikerne gør befolkningen gennem alle deres kampagner.

Hvis det nu havde været Anders og fem af hans ’danske’ klassekammerater, havde den mistænkelige borger aldrig ringet til politiet.

Denne problematik er større end vores konfrontation på et bibliotek i Kolding. Jeg kan heldigvis se ud over den og tænke længere end det. Jeg beskylder hverken politiet eller den bekymrende borger. Derimod beskylder jeg de mennesker, som sidder inde på Christiansborg og bliver overbetalt for den mudderkastning, der ofte retter sig mod danskere med anden etnisk baggrund.

LÆS DEBAT

Hvis vi skal have tillid til det danske retssamfund, skal det have tillid til os.

I dag er jeg dybt skuffet over, at vi skulle igennem episoden på biblioteket. Jeg er især skuffet og pinlig over, at tre af mine gruppemedlemmer, som er udvekslingsstuderende i Danmark, skulle opleve, hvordan vi behandler hinanden her i landet. Kun som én nation kan vi stå sammen på stærkeste vis – hverken hudfarve eller religion bør spille en rolle.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

Henter…

Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

• Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

Du lytter til Politiken

Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

Henter…

Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden