Rusland fører den værste propagandakrig siden den kolde krig

Anders Fogh Rasmussen mener, at der står 40.000 russiske soldater nær den ukrainske grænse.
Anders Fogh Rasmussen mener, at der står 40.000 russiske soldater nær den ukrainske grænse.
Lyt til artiklen

Min første tale som generalsekretær for Nato i 2009 fik titlen ’Nato og Rusland: En ny begyndelse’. Mit mål var at lægge op til et oprigtigt strategisk partnerskab med Rusland ved at udvide det praktiske samarbejde i de områder, som begge parter havde sikkerhedsmæssige interesser i. Jeg insisterede på, at Rusland skulle overholde sine internationale forpligtelser og respektere nabolandenes territoriale integritet og politiske frihed.

Gennem årene har vi gjort betydelige fremskridt ved at samarbejde om at bekæmpe terrorisme og piratvirksomhed og øge sikkerheden i Afghanistan. Men Ruslands annektering af Krim har resulteret i en brat afslutning på denne nye begyndelse og er med til at underminere fundamentet i vort partnerskab, som vi har arbejdet hårdt for at opbygge.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her