Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skal dårlige tabere i frikvarteret straffes med voldsdom?

Ville det have gavnet mig, hvis jeg som 12-årig 6.-klasse-elev havde fået en straf for at lære mig, at jeg ikke skulle være en dårlig taber?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da jeg gik i 6. klasse, spillede vi altid fodbold. Frikvartererne gik med, at vi spillede mod b-klassen. Rivaliseringen gjorde os til en passioneret flok unger, og nogle gange gik det over gevind.

Vi kunne ofte komme i totterne på hinanden, hvis vi var uenige om, om en takling havde været for grov, eller om der var straffe eller ej. Jeg har reelt som tolvårig ikke kunnet styre mig og har slået ud efter med- og modspillere.

Men hvad gjorde det? Vi var jo bare nogle unger, og 20 minutter efter var vi gode venner igen. I dag er jeg 19 år, pacifist og ville aldrig kunne finde på at lægge hånd på nogen.

Havde der dengang eksisteret en ungdomsdomstol, som de borgerlige foreslår, kunne jeg potentielt have fået en dom. Forældre eller andre kunne have meldt mig til politiet for overlagt vold.

Ville det have gavnet mig, hvis jeg som 12-årig 6.-klasse-elev havde fået en straf for at lære mig, at jeg ikke skulle være en dårlig taber?

Ville det have gavnet mig, hvis jeg som 12-årig 6.-klasse-elev havde fået en straf for at lære mig, at jeg ikke skulle være en dårlig taber? Eller var jeg bedre tjent med, at man så børn som børn, der kan tales til fornuft af en lærer?

Vi ved, at straf avler mere kriminalitet. Tager man 12-årige ud af skolen og lukker dem inde på en lukket institution, vil de børn, der kommer ud på den anden side, med garanti hverken være mere fredelige, mindre tilbøjelige til at lave kriminalitet eller i det helt taget bedre mennesker.

Børn har bedst af en tryg opdragelse, hvor de får lov til at være unger, og hvor lærerne får lov til at gøre deres arbejde. Det er de trods alt de bedste til.

Fordi jeg fik lov at være et barn, fordi lærerne formåede at opdrage os i stedet for at straffe os, og fordi man ikke smed børn bag tremmer, bliver jeg student til næste sommer, er en velovervejet samfundsborger og har et godt forhold til loven. Scenariet havde været skræmmende, hvis jeg blevet straffet af en dommer for at ville vinde en fodboldkamp mod b-klassen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden