Danskerne kender intet til islams potentiale

Spirituel. Da Sherin Khankan oprettede Kritiske Muslimer, blev hun kaldt til møde hos en række af de førende imamer i Danmark. Men Khankan er ikke lige sådan at kalde til orden. Kampen for et modernistisk islam er en mærkesag for Khankan, som i år har båret ideen om kvindelige imamer frem.
Spirituel. Da Sherin Khankan oprettede Kritiske Muslimer, blev hun kaldt til møde hos en række af de førende imamer i Danmark. Men Khankan er ikke lige sådan at kalde til orden. Kampen for et modernistisk islam er en mærkesag for Khankan, som i år har båret ideen om kvindelige imamer frem.
Lyt til artiklen

Jeg var rodløs, nyreligiøs og ensom. Jeg følte mig slet ikke hjemme i nogen eksisterende miljøer. Jeg følte, at de fleste muslimske fællesskaber var enten meget traditionelle, dogmatiske eller islamistiske«.

Sådan forklarer Sherin Khankan sin sindstilstand tilbage ved årtusindeskiftet, hvor hun indledte sin kamp for et konstruktivt møde mellem europæisk mentalitet og islamisk religion.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her