Debatindlæg afMollie Nørregaard Fenger

Journalist og kommunikationskonsulent

Måske er problemet, at vi har gjort klima til et spørgsmål om personlig livsstil frem for politisk kontrol. Det er tid til at droppe ideen om frivillighed og regulere klimahensyn, som vi regulerer alt andet.

Red mig fra mig selv, og giv mig et klimadiktatur

Lyt til artiklenLæst op af Mollie Nørregaard Fenger
08:52

Forleden hjalp jeg min lillebror i 9. klasse med at læse op til naturfagseksamen. Han skulle holde oplæg om fossile brændstoffer. Olie. Kul. Gas. CO2. Smeltende poler. Havstigninger. Tipping points. Alt det, vi allerede ved.

Det, der begyndte som lektiehjælp ved spisebordet, udviklede sig til flere timers samtale om klimaet. Om flyrejser. Om oksekød. Om plastik. Om shipping. Om hvor absurd det er, at vi i Danmark kan købe peruvianske blåbær i februar, wagyu-burgere leveret til døren klokken 22 og avokadoer fløjet ind fra den anden side af kloden, mens vi samtidig råber os selv og vores børn i hovedet om, at planeten kollapser!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her