Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Roald Als

Tegning. Roald Als

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg troede engang, at alle danskere var racister

Der er intet belæg for at påstå, at danskerne er et racistisk folkefærd, der ikke kan lide brune mennesker som mig.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fucking perker! Hvad fanden laver du her? Fis af med dig, eller du får nogle tæsk!«.

Jeg er 12 år og på vej hjem fra årets store kræmmermarked i den lille nordvestsjællandske stationsby Mørkøv.

Ud af ingenting dukker en hvid, vred mand frem. Han overfuser og truer mig og er øjensynligt på stoffer. Gudskelov sker der ikke noget. En af hans veninder hører ham råbe og kommer mig til undsætning.

Ovenstående var min første oplevelse med racismens grimme ansigt. Jeg blev angrebet på grund af mit mellemøstlige udseende. Det er noget af det mest ubehagelige, jeg nogensinde har været udsat for. Og med en håndfuld lignende oplevelser oveni begyndte jeg at tro, at flertallet af hvide danskere ikke brød sig om brune mennesker.

Dette blev jeg bekræftet i, når mine brune kammerater fra mit boligområde ligeledes berettede om oplevelser med hvide danskere, der havde behandlet dem skidt. Senere blev jeg bestyrket i min opfattelse, når jeg blev afvist på barer og diskoteker i nattelivet. Disse oplevelser og Dansk Folkepartis store vælgertilslutning måtte være udtryk for, at Danmark havde et problem med racisme. Men jeg tog fejl.

Jeg anerkender, at der i tiden efter 11. september, Muhammedkrisen samt terrorangrebene i Paris og København har været øget kritik af islam, muslimer og ikke-vestlige indvandrere. Flere brune danskere og muslimer har ligesom jeg oplevet at blive overfuset eller overfaldet alene på grund af hudfarve eller religion.

Vi har lagt øre til vanvittige udtalelser og konspirationsteorier om indvandrere og muslimer fra den yderste højrefløj.

Men at der blandt danskerne skulle eksistere en generel racisme rettet mod muslimer og brune mennesker, passer simpelthen ikke.

Det vidste jeg ikke, da jeg var yngre. Min mors ægtefælle, mine venner og mine lærere var ganske vist ikke racister, men de var undtagelser blandt de hvide danskere. I min optik udgjorde de kun et mindretal.

Jeg havde fået internaliseret en forestilling om, at Danmark var et racistisk og fremmedfjendsk land. Særligt med et stort had rettet mod muslimer og brune mennesker.

Drop jeres beskyldninger om, at 21,1 pct. af befolkningen er fremmedfjendske bonderøve. Jeg har flere gode venner og bekendte, der stemmer på Dansk Folkeparti. De er fornuftige og ordentlige mennesker. Ingen af dem har et problem med, at jeg er brun og er opvokset med skikke og traditioner, der skiller sig ud fra deres

Jeg var ikke alene om denne forestilling. Og i dag kan jeg flere gange dagligt på Facebook, i offentligheden og til debatmøder observere, at flere har samme opfattelse af det danske samfund, som jeg havde dengang.

Efter Dansk Folkepartis fremgang ved folketingsvalget i torsdags har flere fra den politisk korrekte venstrefløj truet med, at de i protest vil flytte til Sverige. De skammer sig over at være danskere. Især på vegne af landets brune danskere og muslimer, der nu tilsyneladende går en mørk fremtid i møde.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De er store fortalere for tolerance, rummelighed og forskellighed, men er samtidig de mest flittige udøvere af intolerance, fordomme og mistænkeliggørelse over for de danskere, hvis holdninger afviger fra deres egne, og over for dem, der satte deres kryds ved Dansk Folkeparti i torsdags.

Drop jeres beskyldninger om, at 21,1 pct. af befolkningen er fremmedfjendske bonderøve. Jeg har flere gode venner og bekendte, der stemmer på Dansk Folkeparti. De er fornuftige og ordentlige mennesker. Ingen af dem har et problem med, at jeg er brun og er opvokset med skikke og traditioner, der skiller sig ud fra deres.

Der er intet belæg for at påstå, at vi skulle have et problem med racisme eller fremmedhad herhjemme. Tværtimod.

To forskere fra henholdsvis Københavns og Syddansk Universitet afkræfter i bogen ’Er danskerne racister? påstandene om, at danskerne skulle være et racistisk folkefærd. Den danske værdiundersøgelse fra Københavns Universitet viser endvidere, at danskerne gennem de sidste 30 år er blevet mere tolerante over for indvandrere.

Debattører fra den akademiske venstrefløj samt flere debattører med indvandrerbaggrund søger at spore fremmedhad i selv den mindste kritik, der involverer muslimer eller indvandrere.

Fælles for dem er måden, hvorpå de anskuer muslimer og brune danskere, nemlig som sagesløse ofre, der konstant udsættes for hetz af den hvide, ikke-muslimske majoritet. Det er et populært standpunkt, der høster bred anerkendelse fra islamister og antiracister.

Disse falske forestillinger og påstande har blandt andet været med til, at flere af mine barndomsvenner gennem tiden har dannet et had mod det danske samfund. Mod det Danmark, der tog imod deres forældre med åbne arme og gav dem tryghed og alverdens muligheder for at skabe en god tilværelse samt udfolde sig frit personligt og politisk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg tør ikke forestille mig, hvilke tanker der går gennem hovedet på letpåvirkelige unge, der tror, at deres farve- og religionsfæller skulle være under angreb af ikke-muslimer og danske myndigheder.

Vi er nødt til at være bevidste om, at de falske forestillinger har seriøse konsekvenser for identitetsforvirrede unge, der kommer fra ressourcesvage hjem og kun omgås brune danskere eller muslimer.

Flere af mine barndomsvenner er enten blevet hårde kriminelle eller islamister. Det havde nok også været tilfældet for mig, hvis jeg havde haft samme forudsætninger.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden