Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Tegning. Jørn Villumsen

Tegning. Jørn Villumsen

Debat

Vi pædagoger svigter jeres børn

Vuggestuen og børnehaven kan ikke leve op til formålene, hvis der ikke kommer mange flere ressourcer til.

Debat

Til alle forældre, som har børn i vuggestue og børnehave: Jeg er ked af det. Jeg kan ikke leve op til jeres forventninger.

Jeg ville gerne, men situationen er kritisk. Muligheden for at udføre mit arbejde på en måde, hvor både I, jeg og selvfølgelig først og fremmest jeres børn bliver tilfredse (fordi barnets behov ses, tolkes og handles på), er ikke længere til stede.

Jeg og mine kolleger kan simpelthen ikke løbe stærkere, arbejde hurtigere og mere effektivt, og vores leder kan ikke planlægge bedre, end hun allerede gør.

Mange års nedskæringer og alligevel flere børn og øgede arbejdsopgaver har sat deres præg på dagligdagen.

Desværre er de børn mest udsat, som heller ikke derhjemme har optimale levevilkår

Mulighederne er udtømte. Tilbage står svigtet. Ikke hele tiden og hver dag. Og måske ikke alle børn vil mærke det. Men nogle – måske kun 10-20 pct. – vil tage blivende skade.

Tør du satse på, at dit barn ikke er blandt de uheldige?

Desværre er de børn mest udsat, som heller ikke derhjemme har optimale levevilkår. Vi vil gerne. Vi kan godt. Vi har viden. Vi kender konsekvenserne. Men vi kan ikke længere tie, vi må sige sandheden: Vuggestuen og børnehaven kan ikke leve op til deres formål, hvis der ikke kommer (mange) flere ressourcer til.

Vi har sagt det før. Men det er, som om ingen rigtig lytter.

Og som om de ansvarlige helt er holdt op med at lytte. Men hvad med jer forældre – det er jo jeres børn. Er I også bare ligeglade?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden