Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Identitet. Phillip Dimsits Lerer var otte dage gammel, da han blev omskåret.
Foto: Privatfoto

Identitet. Phillip Dimsits Lerer var otte dage gammel, da han blev omskåret.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ung jøde: Omskæring handler om min identitet

For Phillip Dimsits Lerer vil debatten om omskæringen altid være et spørgsmål om identitet og tro.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

18-årige Philip Dimsits Lerer var kun otte dage gammel, da en rabbiner skar det yderste del af hans forhud af, og selv om det var hans forældres beslutning, har han aldrig været ked af, at de valgte at gøre det.

Han betegner sin jødedom og baggrund som den største del af sin identitet, og her spiller omskæringen en stor rolle.

LEDER

»Det er en påmindelse om, at lige meget hvad der skulle ske, så vil jeg altid have min identitet. Så betyder det ikke noget, at ingen andre kan se det. Det er en påmindelse om, hvem jeg er, og hvor jeg kommer fra«, siger Philip Dimsits Lerer, der arbejder som kampagnemedarbejder i 3F.

Det er et kulturelt spørgsmål
Han mener ikke, at man gøre spørgsmålet om omskæring til en diskussion om folks ret til at bestemme over deres egen krop, som mange læger og eksperter ellers har slået på tromme for.

»Det her med at bestemme over andres krop er forkert. Det handler om at baggrund en tradition og tro, og det gør man gennem en rituel omskæring. Man viser gud, at man er villig til at ofre noget«, siger Philip Dimsits Lerer.

Selv går han i synagogen en gang imellem, men betragter ikke sig selv som specielt religiøs.

Det skal ikke være vores eget valg
Philip Dimsits Lerer ser heller ikke noget galt i, at hans forældre har besluttet, at han skulle omskæres på hans vegne.

»Dine forældre tager en masse valg for dig, når du er under 18. Og jeg vil mene, at mine forældre har taget væsentlige større valg for mig end min omskæring. Hvis de for eksempel havde sendt mig på en anden skole, havde jeg fået en anden identitet«.

Vores forældre tager valg for os hele tiden, og med mindre vi vil have et samfund, hvor vi hele tiden blander os i, hvordan man skal opdrage sine børn, så må legen stoppe her

Men hvorfor kunne du ikke selv have foretaget det valg, når du blev voksen?

»Jeg tror nok, at mine overvejelser havde været noget anderledes, for smerten er nok lidt større, når man er voksen«.

Samfundet skal ikke bestemme
Phillip Dimsits Lerer mener, at vi som samfund er gået for langt, når vi overvejer at fratage forældrenes ret til at lade deres børn omskære.

»Skal vi så også forbyde forældre at bespise deres børn med junkfood, så de får diabetes? Eller skal vi forbyde forældre at udsætte deres børn for passiv rygning, så de risikerer at få lungekræft?«, spørger Philip Dimsits Lerer.

»Vores forældre tager valg for os hele tiden, og med mindre vi vil have et samfund, hvor vi hele tiden blander os i, hvordan man skal opdrage sine børn, så må legen stoppe her«.

Symbolsk omskæring
I USA vælger mange jøder en såkaldt Brit Shalom ceremoni - En symbolsk omskæring, hvor drengens forhud stikkes med en nål i stedet for at blive skåret helt af.

Men selv om Philip Dimsits Lerer respekteret dem, der vælger den løsning, så kunne han aldrig selv drømme om det.

DEBAT

»Det ville ikke være det samme for mig. For mig vil Brit Milah (ritualets hebraiske navn, red.) altid være en rituel omskærelse«, siger han.

Anerkender ikke undersøgelse

Philip Dimsits Lerer understreger samtidig, at han aldrig har haft problemer med sin egen omskæring. Han stoler heller ikke på de undersøgelser, som viser at omskårede mænd kan have sværere ved at få orgasme eller oplever helbredsmæssige komplikationer.

»Jeg har aldrig haft problemer, og jeg tror også, at nogle af de undersøgelser er fejlslutninger, for der er også undersøgelser, som viser, at det kan øge immunforsvaret«.

»Men der er jo fordele og ulemper. Der er også nogle kvinder, som mener, at sex med en omskåret mand er bedre, og nogle der mener, det er dårligere«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden