Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat

Tusind tak for alt, hvad du har givet mig, Danmark!

Som nyuddannet har jeg ingen studiegæld i forhold til mine tidligere medstuderende i USA, som skylder op imod 600.000 kr. til banker og staten.

Debat

I anledning af at det i dag er Thanksgiving Day, og at jeg på tirsdag færdiggør min cand.merc.-uddannelse, vil jeg gerne benytte lejligheden til at sige tusind tak til Danmark.

Jeg mindes, at jeg for præcis 1 år siden satte mig til bords til Thanksgiving Dinner med 20 andre udvekslingsstuderende på Benedictine University i Chicago, hvor jeg var på udvekslingsophold. Her blev vi bedt om at fortælle, hvad vi var taknemmelige for. Mine medstuderende nævnte hurtigt både venner, familie og Gud, men da det blev min tur, begyndte jeg i stedet en 20 minutter lang tale om min taknemmelighed for den danske samfundsmodel og den danske befolkning.

LÆS DEBAT

At min tale varede 40 gange længere end mine medstuderendes var bestemt ikke planlagt. At den skulle handle om Danmark, var heller ikke forberedt. Men i situationen erkendte jeg, at jeg gennem det danske system har fået en fagligt stærk og omkostningsfri kandidatuddannelse, at jeg stort set omkostningsfrit har haft mulighed for at rejse til USA for at studere, og at jeg igennem 6 år har fået penge af staten for at gå i skole.

Jeg tror, at alle, der har opholdt sig i længere perioder i udlandet, er kommet til en lignende erkendelse af, at vi gør mange ting rigtig godt i Danmark. Dette indlæg er ikke en politisk opsang eller en meningstilkendegivelse, som er blevet så populært at skulle demonstrere i nutidens Danmark. Det er udelukkende en simpel tak til det danske samfund og dem, der har gjort det muligt at give mig en gratis uddannelse på et rigtig højt fagligt niveau. Tusind tak til de mange danske og udenlandske skatteborgere, der bidrager til den danske samfundsmodel. Ligeledes tusind tak til danske og udenlandske virksomheder, der i form af deres tilstedeværelse skaber arbejdspladser og betaler skat i Danmark.

Tak til direktørerne, der betaler lidt mere i skat end os andre

Tak til direktørerne, der betaler lidt mere i skat end os andre. Mange tak til håndværkerne og andre, der knokler fysisk hårdt dag efter dag for at bygge og reparere huse, biler og motorveje. Tusind tak til de dygtige læger og sygeplejersker for konstant at redde liv i et erhverv, der bliver mere og mere presset rent ressourcemæssigt. Tak også til både rengøringsansatte og de søde social- og sundhedshjælpere for at knokle med at holde vores samfund rent og passe på vores ældre.

Jeg vil derudover gerne sige tusind tak til alle vores ældre for at have arbejdet så hårdt for velfærdsstaten gennem et helt liv. Også tusind tak til både politiet og forsvaret for at passe så godt på os i disse usikre tider. En kæmpe tak til alle de fantastiske undervisere og forskere, jeg har mødt på universiteterne gennem årene.

Endelig også en kæmpe tak til alle jer, der på grund af handikap, sygdom eller lignende ikke kan arbejde fuldtids, men stadig bidrager med det, som I nu kan. Det er det, der fuldender den danske model.

Mange tak, Danmark, for at jeg som nyuddannet ingen studiegæld har i forhold til mine tidligere medstuderende i USA, som skylder op imod 600.000 kr. til banker og staten. En hurtig beregning viser, at jeg har kostet samfundet ca. 1 halv million at uddanne. Det er mange penge, men jeg forventer allerede at have det tilbagebetalt om ca. 3 år i skatteindtægter. Jeg glæder mig til at bidrage til samfundet de næste 40 år og dermed være med til at sikre, at vi fortsat kan skabe så gode forhold for unge studerende i Danmark.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden