0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Må vores børn ikke lære noget i børnehaven?

Selvfølgelig skal vi ville noget med vores dagtilbud. Ellers ville de jo bare være opbevaringsanstalter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning. Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kroniken 25.11. havde den foruroligende overskrift ’Fremtidens dagtilbud er ikke for børn’. Her hævder to erfarne pædagoger og ledere, Jytte Hare og Jytte Mølgaard, at det stærke politiske fokus og fremkomsten af strukturerede pædagogiske metoder ødelægger både børns leg og fantasi og en suveræn pædagogisk tradition. De kommer i Kroniken med flere fine eksempler på god pædagogisk praksis, hvor den voksne med udgangspunkt i børnenes nysgerrighed formår at skabe en god og lærende oplevelse for børnene.

Men samtidig hævder de, at de nye målfokuserede metoder risikerer at skabe børn uden empati, uden evnen til nysgerrighed og fantasi og uden evnen til at glæde sig over livet. Vi er helt enige med Hare og Mølgård i, at målet er at praktisere legende og situationsbestemt læring, men midlet er ikke at vende tilbage til de gode gamle dage, for så gode var de simpelthen ikke.

De to kronikører er bange for, at de unikke danske daginstitutioner er på vej til at blive erstattet af ensretningsfabrikker. Det er rigtigt, at vores daginstitutioner, når de fungerer godt, er rigtig gode og med rette får meget opmærksomhed internationalt. Men spørgsmålet er bare, om de generelt er så unikke, som de to pædagoger maner frem som før-billedet? Særligt når det gælder udsatte børn, hvor vi ved, at dagtilbud af høj kvalitet kan gøre en kæmpe forskel, er der et potentiale for forbedring.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter