Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi kvinder er hinandens værste fjender

Kvinder spænder ben for deres eget køn med deres usaglige og kønsspecifikke kritik af andre kvinder.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Min veninde fortalte og beklagede sig forleden over sin mellemleder.

Ud af vores samtale kunne jeg forstå, at hendes mellemleder er en ambitiøs kvinde i 50’erne. Typen, der ved, at hun stadig er en flot kvinde. En kvinde, der komplimenterer andre kvinders tøj, så du er tvunget til også at komplimentere hendes.

Typen, der lader dig vide, at hun bytter tøj med sine døtre. Den udadvendte og snakkesalige type. Typen, der med sit smil og lange lyse lokker, roser og interesserer sig for sine medarbejdere i en sådan grad, at du konkluderer, at det i virkeligheden handler om, at hun vil manipulere sine medarbejdere til at påtage sig ekstra kedsommelige opgaver.

Jeg er så træt af kvinder, der hader andre kvinder, fordi de er kvinder

Efter samtalen fik jeg lyst til at skrive noget om sociale strukturer, noget om indlejrede normer og socialt tillærte handlinger. Måske endda noget om nedarvede og biologiske instinkter, der hviler i os kvinder, og som selv ikke lange uddannelser kan ændre.

LÆS DEBAT

Jeg var nødt til at skrive noget. Noget, der kan forklare og rationalisere mine jævnlige observationer af kvinder, der anfægter andre kvinders handlinger og intellekt med det underliggende præmis, at selve kønnet bærer en del af skylden. Heldigvis kom jeg i tanke om, at jeg hverken er sociolog eller biolog, hvorfor jeg nøjes med at udtale mig om det, jeg ved.

Jeg ved, at jeg er træt. Jeg er så træt af kvinder, der hader andre kvinder, fordi de er kvinder. Jeg er træt af kvinder, der på karrierestigen pointerer påklædning og længden af kollegaens kavalergang – i stedet for at skabe netværk og kvindeligt sammenhold. Jeg er træt af Metroxpress, der bringer billedserier af Helle Thornings X antal røde blazere i stedet for X antal politiske succeser og fiaskoer. Og jeg er træt af, at vi kvinder selv fører diskursen videre og dermed fornedrer vores eget køn og vores egne kompetencer.

LÆS DEBAT

Så, kære kvinder, på tværs af ideologier, karrierevalg og bydele, lad os nu indse, at vi spænder ben for os selv ved at hade andre kvinder. Lad os forenes om, at vi går efter bolden og ikke efter kvinden, når vi kritiserer vores chefer, veninders veninder, politikere eller erhvervskvinder.

Det betyder, kvinder, at næste gang vi anfægter en anden kvindes handlinger, hvad end det angår Nikita Klæstrup (K), din svigermor, Stine Bosse eller en kollega, så tænker vi over, hvor evneløse og selvudslettende vi selv fremstår, når vores stærkeste argument baserer sig på blazerens farve, stemmens skingerhed eller længden af kjolen.

I øvrigt fandt jeg aldrig ud af, hvorfor min venindes kvindelige mellemleder er en dårlig chef.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden