Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg ærgrer mig over alle de år, jeg har været ateist

Jeg har valgt at sige farvel til ateisternes fordomsfulde syn på, hvad folkekirken er, og hvad den kan bidrage med.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Talte Jesus og Muhammed med Gud?

Sådan lyder ateisternes retoriske spørgsmål, og med par klik kan du melde dig ind og ud. Ergo: Tror du lige præcis i dag ikke på en gud, jamen, så meld dig ud.

Det er fristende at melde sig ud, for du sparer jo også penge ved det.

Men det er en snæver og egentlig også respektløs tilgang. Ateisterne lægger op til en sort-hvid diskussion om vores fælles folkekirke. Der findes troende og ikke-troende.

LÆS MAGASINET

Satans også! Jeg har selv haft en årrække, hvor jeg ikke har betalt til folkekirken.

Det på trods af, at jeg ikke ville være den sorg og glæde foruden, som jeg har delt med mine medmennesker i kirken i den samme periode.

Det var derfor ikke en svær afgørelse for mig, da jeg for et par uger siden – og måske påvirket af ateisternes meld-dig- ud-kampagne – valgte at melde mig ind igen.

Jeg er venstreorienteret og mente, at det retfærdiggjorde mit valg om at stå uden for folkekirkens fællesskab

Jeg valgte omsider at sige farvel til en gammel relativistisk og nok mest af alt en fordomsfuld holdning om, hvad folkekirken er og bidrager med.

Jeg er venstreorienteret og mente, at det retfærdiggjorde mit valg om at stå uden for folkekirkens fællesskab.

LÆS MERE

Fordommene blev så aldrig bekræftet, når jeg var i kirken, til bryllup, konfirmationer og begravelser af min nærmeste.

Men også på afstand kan jeg se, at vi har en rummelig folkekirke. Se bare Brorsons Kirke i København, som nærmest mener, den kan rumme hele verden.

En folkekirke, der har udviklet sig med vores samfund, men også påvirket denne udvikling positivt. Grundtvig har sat sit præg på noget af det bedste, som jeg kender ved Danmark.

JENS-ANDRÉ HERBENER

Folkekirken er vores kulturelle beskytter. Den er et socialt samlingspunkt for alle (i alle afkroge i landet!) og vigtigst af alt: Den sætter andre væsentlige menneskelige værdier højere end egennytte.

Folkekirken er et sted, hvor vi mødes, og hvor vi tør dele vores følelser for hinanden.

Jeg er på den ene side glad for, at jeg ikke længere deler ateisternes egoistiske værdisæt. Men samtidig ærgrer jeg mig over alle de år, jeg i stedet har bidraget til netop dette.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden