Tegning. Mette Dreyer

Tegning. Mette Dreyer

Debat

Børn og unge skal lære mere om sex

Folketinget burde skride til handling i kølvandet på historierne om digitale og fysiske overgreb.

Debat

Debatten om unges seksualvaner og seksuel vold har fyldt i de fleste medier i Danmark. Først var det Sofies hjerteskærende historie om en filmoptagelse af hende delt mod hendes samtykke, og nu en sag i Roskilde, hvor tre drenge, som var anklaget for voldtægt, er gået fri efter at have penetreret en bevidstløs ung pige. I den mildere ende var gymnasiers skoleblade, hvor uskyldige unge blev hængt ud og udskammet for at have haft sex eller kysset med andre elever.

Der er mange mennesker, der udbeder sig svar. Hvorfor de unge ikke ved bedre, hvordan de her ting kan fortsætte med at ske?

LÆS DEBAT

Det er der naturligvis mange årsager til. Internettet og dets muligheder er en ting, en seksuelt overstimuleret generation en anden. Men det skinner igennem, at der er et problem her. Et problem med samtykke og med manglende kendskab til vigtigheden af at respektere grænser. En helt fundamental mangel på viden om, at sex som magtredskab er en voldshandling.

Når man ser nærmere på folkeskolens undervisning i køn og seksualitet, finder man, om ikke svaret, så i hvert fald nogle øjenåbnende fakta. Seksualundervisningen er i den danske folkeskole ikke længere et timelagt fag. Undervisning i seksuelle relationer skal flettes ind i f.eks. danskundervisningen og varetages af en (i forvejen presset) lærer, der ikke har det som sit ekspertområde og ofte ikke er blevet undervist i det på seminariet.

At vide, hvad god og tryg sex er, er at vide, at sex også kan bruges som magtredskab

I Sex & Samfunds undersøgelse af Seksualundervisningen i grundskolen (2012) udtalte en lærer følgende: ’Når der ikke er afsat konkret tid til, at du har det her fag, eller der er en eller anden form for afgangsprøve, så tror jeg, at det ryger ud’. Ligeledes melder 43,5 procent af de adspurgte lærere i undersøgelsen, at den nuværende seksualundervisning ikke er tilfredsstillende.

At læse rapporten er forstemmende set i lyset af de overgreb og grænseoverskridelser, vi ser i skolerne. Mange af de her børn har stort set ikke modtaget fagligt kompetent seksualundervisning.

Heldigvis har vi i Danmark frivillige organisationer, der udfører essentielt arbejde på dette område. F.eks. SexEkspressen (under the International Medical Cooperation Committee) og Normstormerne. De består af frivillige, efteruddannede unge, der tager ud og lærer børn uvurderlige ting, som hvad transkønnethed og homoseksualitet vil sige. Hvorfor det er vigtigt at lytte til sin egen krop og respektere andre menneskers grænser. Hvad seksuelle normer er, og hvordan man tager kritisk stilling til ting som porno og stereotype fremstillinger af køn. Helt enkelt information, som gør ethvert barn stærkere, klogere, sikrere på sin egen krop og andres.

LÆS MERE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Organisationerne drives af ildsjæle. Unge mennesker, som bruger egen tid og ressourcer på at nå ud til elever, fordi det er vigtigt og gør en forskel. Flere steder i rapporten understreger Sex & Samfund, at mange lærere oplever udfordringer ved at undervise elever, de kender godt, og ligeledes oplever elever af og til, at der er et generationsmæssigt skel, og at det kan være pinligt at snakke om emner som onani og samleje med en klasselærer. Det forstår jeg godt.

At der kommer unge mennesker ud og taler med børn om krop, køn, normer og sex, kan være det, der hindrer seksuelle og kropslige traumer, der stammer fra uvidenhed. Eller det, der fjerner skam og tabu fra overgreb, afvigende seksualiteter og kønsidentiteter. At undervisere er frivillige og unge, er ikke ligegyldigt, når vi taler om sex som emne. Det har en enorm, positiv værdi.

Problemet er altså ikke, at seksualundervisningen varetages af frivillige. Problemet er, at de frivillige langtfra når ud til alle hjørner.

Folketinget burde skride til handling i kølvandet på historierne om digitale og fysiske overgreb. Skolernes muligheder for at ruste deres elever skal styrkes. Der skal øremærkes penge til, at alle folkeskoler kan invitere eksterne seksualundervisere ud.

At vide, hvad god og tryg sex er, er at vide, at sex også kan bruges som magtredskab. Der er desværre ingen lette, hurtige løsninger på, hvordan man stopper overgreb som hævnporno og voldtægt. Det er lange seje træk at lære en hel generation om et emne, der har været (og er) tabubelagt.

Derfor skal vi omfavne, at så mange unge står på spring for at tage de samtaler, forældre og lærere ikke altid magter eller husker. At øremærke penge til besøg fra frivillige seksualundervisere er en lille udgift sammenlignet med det omfang af vold og skade, manglende viden om sex, krop og etik kan afføde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi bør kunne garantere, at ingen børn forlader folkeskolen uden at have fået fyldestgørende, favnende seksualundervisning.

Rettelse: I en tidligere udgave af indlægget fremstod det som om, at tre drenge fra Roskilde har begået voldtægt mod en bevidstløs pige. Pigen var påvirket af alkohol og insulinmangel, men retten fandt det ikke bevist, at hun havde været i en tilstand, hvor hun ikke havde kunnet modsætte sig. Retten i Roskilde frikendte drengene, og det var derfor ikke korrekt at beskrive hændelsen som voldtægt.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce